rendez | sznsz | operatr | forgatknyvr | zensz | egyb szemly | filmcmek | egyb cm | Mindegyik | Egyik sem
Jellje be, mely tartalmi elemeket szeretn kiemelve ltni a szvegben!

Magyar Mhely

Final Cut – Hlgyeim s Uraim!

Mozivarzs

Kelecsnyi Lszl

Pálfi montázsa szerelmesfilm, vallomás a majd’ 120 éves mozihoz.

Krben szentkpek,

a szlk perforlt,

az sszes asszony szp,

 az id itt megllt.

Sztevanovity Dusn: A jegyszed balladja

 

Tanim vannak r, hogy amikor Plfi Gyrgy kiraks jtknak vettse utn fellltam az Urnia zsllyjbl, azt mondtam: „ez letem filmje”. No, de legynk trgyilagosak, rizzk meg elfogulatlansgunkat. jranzve az sszelltst, elkezdtem szmolni a snitteket. Nagyjbl tz percig brtam. Addig 205 snitt pergett le. A Final Cut sztoris rsze a hossz-hossz vge-fcm eltt a hetvennyolcadik percben r vget. Tessk akkor tlagolni, arnypr, meg egy kis szmols: nagyjbl ezerngyszz-ezertszz bellts. De nem errl van sz. Mi tbb, ez teljesen rdektelen. Mikppen az is, hny filmbl vett jelenetbl jn ltre az sszkp. Ha jl figyeltem, A vihar kapujban a listavezet. Kurosawa remekmve legalbb htszer-nyolcszor tr vissza, a magyar filmek kzl a Szindbd ngyszer lthat.

Kapkodjk a kpeket – mondta nagynnikm gyerekkoromban az tvenes vek filmjeit krhoztatva. Itt kapkodjk csak igazn. Akad olyan snitt, ami msfl msodperces s a leghosszabb sem tart 8-10 szekundumnl tovbb. De ez sem rdekes. Hogy akkor micsoda? Ami kzben van, ami gondolat, rzs, benyoms az agyban, szvben, llekben sszell. Az eizensteini montzs, meg a Kulesov-fle ksrlet, hogy 1 + 1 az kivtelesen – nem csals, se mts – nem kett, hanem valami harmadik, amit ott sincs a vsznon, csak a hatsban van jelen. Ebben az rtelemben tnyleg oktatfilm Plfi mozija. Lehet vele szemlltetni a mozgsban vgst, azt is, hogy az oll hogyan teremt teret, hogy a nzsirnyokkal miknt lehet jtszani, s gy tovbb. De ht nem ez itt a leglnyegesebb.

Akkor ht mi? Ne siessk el a vlaszt. Ha egy filmsznsz, egy hznv vszonjelenltbl ssze lehetett rakni egy n + 1-dik trtnetet, amit soha nem forgattak le akknt, amint lthat, hogy a csudba ne lehetne egyberakni sok-sokezer alkotsbl egyet, machete helyett vgollval – persze, tudom azzal se, hanem csakis digitlisan – vgigszntani a celluloid-dzsungelen. Ha megvan a tma, mr knny a munka. Bn Rbert valamikor a nyolcvanas vek elejn sszevgott egy mozgkpet A Jvor cmen, felhasznlva a magyar hangosfilm els sztrjnak kortrsi trtneteit. Aztn a Cinema Paradiso legvgn mi is elrzkenylve nzzk a mozigpsz hagyatkt, a filmekbl kicenzrzott csk-jeleneteket. Plfi s jobbkeze, dramaturgja, trsrendezje, Ruttkay Zsfia a szerelemrl „forgatott”, amikor archvumok mlyn, vgszobk csendjben sszeollztk ezt a verhetetlen szerelmes filmet. Verhetetlen, mert a hangosfilm minden korszakbl van benne valami, Chaplintl az Avatarig. Bizonyra tvedek, mert ez a film igazbl nem a vgszobban szletett. Ott kellett rleldnie a kt alkot fantzijban vek ta.

Azon tndm, meg lehetne-e csinlni ugyanezt szz-ktszz vagy tszz hres regnnyel, a vilgirodalom remekeivel. Hogy egy mondat A prmai kolostorbl, egy rvid bekezds a Bovarynbl, szavak, szavak a Bn s bnhdsbl s A Mester s Margaritbl, az a mondat felttlenl, hogy „kzirat sosem g el”. Mennyi idejbe telne egy rnak – egyedl nem is lenne kpes ilyesmire, csapatostul kellene a regnyszvegekre rtelepedni – , hogy sszejjjn egy pkzlb trtnet a Sznek s vek, a Kazohinia meg a Fekete kolostor s a tbbiek nyomn. A filmesek dolga azrt knnyebb, mert a mozgkpek kocki jobban beleivdnak a tudatunkba – majdnem azt rtam, hogy a tudatalattinkba –, mint a regnymondatok. Hogy knnyebb dolga lenne a filmeseknek? Ugyan dehogy. ppen ellenkezleg. Az r lel s remekmvet r vagy selejtet, avagy a kett kztt valamit. A szegny, a mindenfle rtelemben szegny filmes csak lmodozhat. Neki stb kell, s nem lehet az asztalfiknak forgatni. Szegny ember vzzel, a szegny rendez a vizulis memrijval s az archvum kzbejttvel fz.

Mr-mr sziszphoszi munka ez. Kiszedni a snitteket, megkeresni mindnek a helyt, gy hogy ha lehet tsen hasson. Hogy a fiatal Depardieu bmulja Sharon Stone keresztberakott combjait, s Anthony Perkins vessen flrlt tekintetet a csbtan rvid szoknyra. Elmondva ez gy nemigen hatsos, de a nztren biztos s nagyszer pon. pp ezrt ezt a mozgkpet csak vettben lenne szabad nzni, ahov el kell zarndokolnia a kznsgnek. Tv-kpernyk eltti csaldi ltszm, vagy laptopok magnyos bmszkodsa elemzsre j ugyan, de nem elgg hatsos. Kell a mozi-rzs, hogy idegenekkel vagyunk egytt a flhomlyban, s ugyanazt az lmot lessk meg, tisztes, mert leglis voyeurkdsnk kzben.

Micsoda sztrpard! Nincs az a producer, nincs olyan olajmgns, aki ki tudn fizetni ennyi hznv gzsijt. Kezdjk a hlgyekkel. Lilian Gish, Paulette Goddard, Greta Garbo, Vivien Leigh, Rita Hayworth, Marilyn Monroe, Ingrid Bergman, Audrey Hepburn, Sophia Loren, Masina, Moreau, Gena Rowlands, Liza Minelli, Deneuve, Binoche, Bellucci, Sophie Marceau – s a felt sem emltettem a vilgsztroknak, akik villansnyi idre megjelennek. Nzzk a mi sztrjainkat is, akik azok voltak egykoron, s akik mgsem lehettek azok, mert a szocializmus egyenlsdije bntette az egy fejjel kimagaslkat. Gbor Mikls, Sos Imre, Darvas, Latinovits, Madaras, Cserhalmi, Kozk. Semmivel se rosszabbak Delonnl vagy Mickey Rourke-nl. St.

Kell egy csapat? Ht megvannak. Ilyen sznszekkel csak bombasikert lehet „forgatni”. sszell egy trtnet a szmtalan snittbl. Indul a napi rutin, zuhany, borotvlkozs, ltzkds. Tallkozs a Nvel. (Bocsssk meg a feministk, meg a gender-kutatk, m amikor e filmek tlnyom tbbsgt forgattk, k mg sehol sem voltak, s a frfiak egy rsze, taln tbbsge, nagybetvel gondolt a Nre.) Egy gretes kapcsolat kezdete. Bocsnat, nem egy, szmtalan bemutatkozs, rgimdi kzcsk, tekintetek, epeked pillantsok. Az j kapcsolat remnye, a legszebb vrakozs az els lelsre, aminek az ideje el is rkezik, szex s meztelensg, egy-kt (pontosan kt) pornba ill villants, de nem ez a fontos. A rajongsok, vallomsok, vrakozsok, randevk, olykor egy kis balh, verekeds a nrt, aki hsgesen vr hborbl, emigrcibl, brhonnan rkez prjra – ezrt is bocsnatkrs dukl, de ezen filmek tbbsge mg egy rgimdi vilgrendben fogant, ahol a frfi kockztatott s gyztt, ltalban mindig gyztt, a n pedig, rizte az otthon melegt, a kapcsolat tzt, a helyet, ahov mindig vissza lehetett tallni. Boldog idk!

Rges-rg, a zenetrtnet bkeidejben, ltezett egy olyan mfaj, amit franciul pastiche-nak, olaszul pasticcio-nak hvtak. Azt jelentette, hogy psttom, azaz olyan zenei eledel, melyet korbban mr sikeres darabok kedvelt rszleteibl lltottak ssze nem kevsb avatott, ksei muzsikus kezek. Most itt van ez a mi psttomunk, mert tagadhatatlan, hogy ez egy magyar film, magyar szellemi termk, s nemcsak a benne megjelen honi rszletek okn. Mert meglehet, hogy sok szz jogtulajdonosa van szerte a vilgban, de gy, ebben az sszettelben csak a mink, Plfik, a kieszel s kidolgoz csapat, meg a magyar kznsg, akikhez remlhetleg egyszer szlesebb krben, mint egy filmszemlei premier, eljut majd ez az dt dolgozat. Nagydoktori, az biztos, s ott a vge fcmben a teljes forrsjegyzk.

  Hogy csak a szakmnak mond valamit? Hogy sorozatokhoz butult mai tlagnznek mit sem jelent? Nem hiszem el. Aki megssza ezt a filmet hahotk s knnyek nlkl, az nem nz, hanem lelketlen robot.

  Hogy oktatfilm? Kikrjk magunknak a mozirajongk nevben. Hogy fontos filmtrtneti adalk, ez mr elfogadhatbb llts. Igazbl azonban – akr akartk a szerzk, akr nem, merthogy a Plfi–Ruttkay du igenis szerzje ennek a mnek – szerelmes mozi-lom. Valloms a mozirl, az egytermes imahelyrl, ahol a gpsz celebrlja a mist, a falakon „krben szentkpek”. Valloms a szerelemrl, amirt egyedl rdemes lni. Hitvalls a mozi-szerelem mellett.

Vge a filmnek. Kivilgosodik a terem, a gpsz odafnn kikapcsolja a vettgpet. A kznsg felkszldik, kiszdelegnek az utcra. A valsgba. Abba a sivrba. Kt r marad lve a nztren: Mndy Ivn, aki msodik – mit msodik? els! – szm otthonnak tekintette a mozit, s egy francia r, egy bizonyos Andr Bazin nevezet, aki rogatott ezt-azt, olyasmiket, hogy a mozgkp bebalzsamozza az idt. k ketten vrjk a folytatst. Da capo.

 

FINAL CUT – HLGYEIM S URAIM! – magyar, 2012. Rendezte: Plfi Gyrgy. Dramaturg: Ruttkay Zsfia. Zene: Barna Balzs. Vg: Czak Judit, Szalai Kroly, Richter Nra, Lemhnyi Rka. Hang: Znyi Tams, Balzs Gbor. 80 perc.

 


A cikk kzvetlen elrhetsgei:
offline: Filmvilg folyirat 2012/06 32-33. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11074

Kulcsszavak:


Cikk rtkelse:szavazat: 840 tlag: 5.3