|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDBatman: A sötét lovag visszatér 1–2.Sepsi László
The Dark Knight Returns – amerikai rajzfilm, 2012–2013. Rendezte: Jay Oliva. Forgalmazó: ProVideo. 73+73 perc.
A DC Comics rajzfilmjei az
elmúlt húsz évben – élen Bruce Timm díjakkal megszórt animációs sorozatával –
szembetűnő presztízsre tettek szert, sikerüket a 2007-ben útjára indított DC
Universe Animated Original Movies csak videóra készült képregény-feldolgozásai
koronázták meg. A főképp az egyes címek kiemelkedő (Justice League: Doom) vagy egyenesen klasszikus (Superman: Doomsday) sztorikból
szemezgető, 60–70 perces produkciók között – így túl egy tucat tételen – egyre
bátrabb vállalásokat találunk: 2011-ben elkészült a Batman: A kezdet kezdete, amely hűségesen követte Frank Miller és
David Mazzucchelli képregény-alapvetését (Batman:
Az első év), A sötét lovag visszatérrel pedig a készítők még súlyosabb
forrásművet választottak. A szintén Miller által jegyzett Batman: The Dark Knight Returns először 1986-ban megjelent graphic novelje a Batman-mitológia egy
alternatív végpontjával játszik, melynek disztópikus kulisszái közt az idős
Bruce Wayne újra magára ölti a denevérjelmezt, ám reaktiválása a vártnál is
nagyobb hullámokat ver Gotham alvilágában. A nyolcvanas évek második felében
megjelent komor és brutális Batman-interpretációk (A gyilkos tréfa, Arkham elmegyógyintézet) közé illeszkedő
történetet a rajzfilmverzió készítői szerencsére nem próbálták megszelídíteni.
A Miller képregényét szinte kockáról kockára lekövető kétrészes adaptáció
merészen megtartja a sztori fatalista hangvételét, nem enyhít a számottevő
erőszakmennyiségen, mi több, az eredeti ma már kevésbé aktuális direkt
politikai áthallásait is felidézi. A feldolgozás inkább a külcsín tekintetében
bír jelentős hátrányokkal: a korábbi epizódok egyenstílusában prezentált A sötét lovag visszatér bár képes átörökíteni
a forrásmű atmoszféráját, hiányzik belőle az a vizuális többlet, amit az
eredetiben Frank Miller egyedi stílusa és kompozíciói biztosítottak, ezt pedig
a rajzfilm apokaliptikus záró-harmadának viszonylagos erőtlensége még
szembetűnőbbé teszi. De a duplafilm legnagyobb hátulütőjét mégis túlzott
adaptációs hűsége jelenti: mivel A sötét
lovag visszatér sokkal inkább illusztrálja, mintsem interpretálja a forrásművet,
az olvasmányélmény felelevenítésén túl kevés újdonsággal szolgál a képregény
ismerőinek – így inkább azoknak ajánlható, akik a részben Miller ihlette
Nolan-trilógia után vágynak valami hasonlóra, statikus képregénypanelek helyett
szigorúan mozgóképen.
Extrák:
Előzetesek. A két film két külön kiadvány.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 827 átlag: 5.37 |
|
|
|
|