|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziHeliBaski Sándor
Heli – mexikói, 2013.
Rendezte: Amat Escalante. Írta: Amat Escalante, Gabriel Reyes. Kép: Lorenzo
Hagerman. Zene: Lasse Marhaug. Szereplők: Armando Espitia (Heli), Andrea
Vergara (Estela), Linda González (Sabrina), Juan Eduardo Palacios (Beto). Gyártó:
Mantarraya / Tres Tunas. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 105 perc.
Míg Tarantinót és a köpönyegéből előbújt
kollégáit gyakorta éri az a vád, hogy az erőszak kultuszát ápolják és rossz
hatással vannak a társadalom mentálhigiénés állapotára, addig a mexikói
rendezők ha akarnák se tudnák sokkolni hazai közönségüket. Azt, ami a több
évtizede tartó drogháború következtében Mexikó utcáin zajlik, még a legvéresebb
torture porn-filmek se lennének
képesek hitelesen visszaadni; a híradók mindennapos beszámolói a megcsonkított
és közszemlére tett hullákról és az internetre feltöltött kivégzés-videók
überelhetetlenek.
Hogyan érdemes mégis tudósítani
a pokolból, ha képtelenség a valóságot túllicitálni? Amat Escalante rendező a
szenvtelenségre szavazott, a Cannes-ban rendezői díjjal elismert Heli ugyanolyan tárgyilagos
távolságtartással követi szereplőit, mint az európai szerzői filmek minimalista
iskolája. A kontraszt működik: a drogkartell és a milícia kereszttüzébe
keveredő család kálváriáját az elidegenítő elbeszélésmód csak még megrázóbbá
teszi, ahogy az erőszak képsorai is jobban sokkolnak hűvös kistotálokban. A
film látszólagos eszköztelensége, a
dramaturgiai csúcspontok kijelölésének mellőzése azt sugallja, hogy abban,
aminek tanúi vagyunk – elrablás, kínzás, kivégzés –, semmi rendhagyó nincs; így
zajlanak a mexikói hétköznapok, és ezt a történet összes szereplője, a korrupt
rendőröktől az ártatlan civileken át az erőszak és az anarchia világába
beleszületett gyerekekig mindenki teljesen természetesnek veszi. A Heli több szempontból is a 2011-es Miss Bala párdarabja, mindkét film arra
reflektál, hogy a korábban csak egymást irtó kartellek és rendőrök háborújában
ma már nincsenek kívülállók, bárki áldozattá válhat. Nem elhanyagolható
különbség ugyanakkor, hogy amíg Gerardo Naranjo drámája közönségbarát módon
mesél, addig a Heli a minimalista
artfilmek felesleges manírjait is felvonultatja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 238 átlag: 5.27 |
|
|
|
|