|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDAfrika királynőjeKránicz Bence
The African Queen – amerikai, 1951. Rendezte: John Huston. Szereplők: Katharine Hepburn, Humphrey Bogart, Robert Morley. Forgalmazó: Cinetel. 105 perc.
A tekintélyes filmkritikus, James Agee
1950-ben terjedelmes portrét közölt John Hustonról a Life magazinban. A cikk készülte alatt összebarátkozott és közös
munkába kezdett a rendezővel, aki maga ajánlotta a figyelmébe C. S. Forester
romantikus kalandregényét. A korábban lírai hangú dokumentumfilmekkel is
kísérletező Agee-nek az Afrika királynője
volt az első hollywoodi megbízása forgatókönyvíróként, az adaptáció pedig
méltán nemesedett klasszikussá.
A történet az I.
világháború kitörése idején játszódik, német fennhatóság alatt álló afrikai
vidéken. A németek támadása miatt Rose Sayer elveszíti misszionárius bátyját,
bosszúvágya pedig arra indítja, hogy a címbeli hajó kapitányával, Charlie
Allnuttal tartson az Ulanga folyó mentén, hogy végül megtorpedózhassák a
császári erők hadihajóját. Ám Agee-t és Hustont elsősorban nem a háborús
konfliktus érdekelte, hanem az a humoros és finom erotikájú epizódokban
egyaránt bővelkedő utazás, melynek során a bigottan vallásos vénkisasszony és
az alkoholista, életunt férfi egyre közelebb kerülnek egymáshoz. Míg az eredeti
regény elsősorban Rose karakterének – szexuális értelemben is vett –
felszabadulását állítja a középpontba, addig a filmváltozat egyenrangú
partnerként kezeli a két figurát. Hepburnnek és Bogartnak pedig egy-egy gesztus
vagy tekintet is elég hozzá, hogy megmutassák, a két korosodó, kiábrándult
embernek nincs több esélye, egymás számára a boldogság utolsó lehetőségét
jelentik.
Kalandtörténet helyett
így egzotikus kulisszák között bonyolódó, enyhén melankolikus színezetű
romantikus komédiát láthatunk. Noha Hustontól alapvetően távol állt a műfaj, az
Afrika királynője hőseit is a rá
jellemző éleslátó bölcsességgel vizsgálta, a szerelmesek jellemrajza felér a Sierra Madre kincse vagy az Aszfaltdzsungel karaktertanulmányaival.
Agee pedig igyekezett minél inkább meseszerűvé formálni az alapanyagot: ahogy
Rose és Allnut számára megszűnik a külvilág, úgy idézik fel a nézőben az első
emberpár képét, míg a burjánzó dzsungel édenkertté változik.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 93 átlag: 5.74 |
|
|
|
|