|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziTízezer kmForgács Nóra Kinga
10.000 km – spanyol, 2014. Rendezte: Carlos Marques-Marcet. Írta: Clara Roquet és Carlos Marques-Marcet. Kép: Dagmar Weaver-Madsen. Szereplők: Natalia Tena (Alex), David Verdaguer (Sergi). Gyártó: Lastor Media / La Panda / TVE. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 99 perc.
A 10.000 Km nem
randimozi és nem is szerelmesfilm a szó megszokott értelmében. Cserébe aktuális
és pontos alkotás, amit korunk egyre általánosabbá váló jelenségéről, a
távkapcsolatról, és úgy általában a kapcsolatok mibenlétéről nézhetünk. Alex és
Sergi már hét éve élik együtt hétköznapjaikat barcelonai albérletükben,
szerelmesek, és közben útjukat, kiteljesedésüket kereső fiatal felnőttek is.
Éppen a gyermekvállalás projektbe csöppenünk a film felütésében, az intimitás
visszafogott és részletgazdag, ugyanakkor az erőviszonyok is finoman felvázolódnak.
Majd kiderül, Alex egy évre Los Angelesbe költözhet egy fotós ösztöndíjjal.
Ettől kezdve a film egy
távkapcsolat analitikus bemutatása. Mindkét szereplőt lefejti a hétköznapokról,
és beleveti abba a bizonyos virtuális térbe, melyben a távol töltött napok
alatt találkozni, beszélgetni tudnak, miközben kizárólag saját apartmanjukban
izolálva mutatja meg őket. A mozi erőssége éppen az, amin el is bukhat: nehéz
volna megszeretni hőseinket, hiszen csak alapokat tudunk meg róluk, egy
történet vázlatát, így azonosulni sem lehet senkivel. Minden néző a saját
magában lévő kételyekre, tapasztalatokra kell, hogy rákérdezzen. Vajon mennyire
erős egy kapcsolat, vajon azt az életet éled-e benne, amit szeretnél, vagy csak
szeretnéd, hogy ez legyen a számodra ideális élet? Vajon a fizikai távolság
idegenít-e el, vajon a lehetőségként adott virtuális kommunikációs módok
összekötnek-e? Alex lefotózza Silicon Valley elhagyatott épületeit, ahol emberi
kapcsolatok adatait tárolják a szerverfarmok. Miközben a klasszikus
eszközökkel, egy-egy lakásbelső díszletén keresztül jelenik meg a két ember lelkiállapota,
a legújabb formátumokkal keresik egymáshoz az elég erős WiFi jelet. A kérdés
az, hogy meg lehet-e osztani egymással a hétköznapokat online? És vajon mi
vezet a távolsághoz, netán már eredetileg is ott volt?
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 65 átlag: 5.82 |
|
|
|
|