|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDKánikulai délutánCzirják Pál
Dog Day Afternoon –
amerikai, 1975. Rendezte: Sidney Lumet. Szereplők: Al Pacino, John Cazale,
James Broderick, Charles Durning. 124 perc. Forgalmazó: Warner / ProVideo.
Az 1975-ben készült Kánikulai
délután – az 1973-as Serpico után – Sidney Lumet és Al Pacino második
közös munkája volt. A megtörtént eseményeket feldolgozó, érzékeny társadalmi
kérdéseket feszegető, feszült bűnügyi film szinte teljes cselekménye egy
rablók, majd rendőrök által ostrom alá vett bankfiókban és környékén játszódik,
az elbeszélés azonban egy percre sem veszít intenzitásából. Igaz, már a 12
dühös ember (1957) óta tudhatjuk, hogy Lumet rendkívüli találékonysággal
épít fel akár egyetlen szűk térben is összetett konfliktusokat. Gondosan
megírt, de a szükséges pillanatokban rugalmasan kezelt forgatókönyv és jó
érzékkel kiválasztott színészek – „csupán” ennyi Lumet titka; és ahogy Henry
Fonda körül felszikrázik a levegő a 12 dühös emberben, úgy Al Pacino
játéka a Kánikulai délutánban szintén visszaigazolja, hogy a rendező
immár másodszor döntött mellette.
A Kánikulai délután
tehát igazi klasszikus, amely ezúttal Blu-ray-en is filmtörténeti súlyához
méltó formában jelent meg. A kép tiszta és részletgazdag, miközben a
digitalizálás során nem dolgozták meg jobban az anyagot a kelleténél. Így
például megőrződött az operatőr, Victor J. Kemper által alkalmazott
naturalisztikus megvilágításból eredő nyersebb színvilág és a helyenként
erősebb szemcsézettség. Az eredeti hangsáv is szépen szól; a magyar szinkron –
bár a régi iskolát képviseli – ebben az esetben kissé vérszegényre sikerült. Az
extrák mennyisége és minősége azonban bőségesen kárpótol ez utóbbi
hiányosságért.
Extrák: A film kapott egy teljes rendezői audiokommentárt, amelyből az
előkészítés és a forgatás minden részletére fény derül. Ha esetleg ez nem lenne
elegendő, találunk a lemezen egy négy részre osztott, közel egyórás, magyarul
is feliratozott dokumentumfilmet, mely többek között a forgatókönyvíró, a
producer, a fontosabb szerepeket játszó színészek és a rendező
megszólaltatásával rekonstruálja lépésről lépésre e mestermű megszületését.
Ennek első fejezete a történet megtalálásának és filmre írásának titkaiba avat
be, a második a szereposztás miértjeit és a forgatást megelőző próbafolyamatot
járja körül, a harmadik magát a forgatást mutatja be, míg a negyedik a vágást
és az elkészült mű fogadtatását. Az utólagos reflexiókat két korabeli anyag,
egy rövidebb werkfilm és egy eredeti mozielőzetes egészíti ki.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 37 átlag: 6.16 |
|
|
|
|