|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziJézus, mobil, fejvadászokAlföldi Nóra
Les
premiers les derniers – belga, 2016. Rendezte és írta: Bouli Lanners. Kép:
Jean-Paul de Zaetijd. Zene: Pascal Humbert. Szereplők: Albert Dupontel
(Cochise), Bouli Lanners (Gilou), Suzanne Clément (Clara), Michael Lonsdale
(Jean-Berchmans). Gyártó: Versus Production. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 98 perc.
A belga filmipar egészen
különös és ragyogó gyöngyszeme a világ filmgyártásának, már számok szintjén is
csupa izgalmat produkál: fele akkora populációt szolgál ki, mint kis hazánk
álomgyára, de többszörösen annyi művet termel évente (2014-ben több, mint száz
flamand nagyjátékfilm látott napvilágot). Mindennek tetejébe ezek a filmek
többségében rendkívül színvonalas, igazi gourmand
darabok – nem hiába, a vizuális művészeteknek dicső hagyománya van a térségben.
Bouli Lanners egyike a színtér
izgalmas szereplőinek: színészként immár több, mint hetven kredittel
rendelkezik, rendezőként pedig eddigi négy nagyjátékfilmjével jegyet tudott
váltani A-kategóriás fesztiválokra. A Berlinalén szép sikereket magáénak
tudható Jézus, mobil, fejvadászok is
érdekes darab: sajátságos western a szürke, nyirkos belga tájba helyezve,
amelynek horizontális volta olyannyira elhatalmasodik a vásznon, hogy szinte
elvész a néző idő és térérzete. Ebben az apokaliptikus sci-fi hangulatban két
fejvadász egy pick-upban száguldozva
egy mobiltelefont keres, amelyen kompromittáló felvételek vannak; egy kissé
együgyű szerelmespár pedig menekülőben van. Útjukat gyanús megváltó figurák,
haldokló szarvasok, mumifikálódott holttestek keresztezik, nyomukban kúszik pár
gonoszabb vidéki surmó, akik karakterre úgy hatnak, mintha egy Coen-filmből
szöktek volna át belga iparvidék futurisztikus senkiföldjére. Ezen a vidéken
minden megtörténhet, ezt az érzetet erősítik a misztikus elemek, amelyek Max
Von Sydow meglepetésszerű feltűnésével csapnak igazán izgalmas szürreáliába.
Ami az ereje, az a gyengéje is a darabnak: az esetlegesség egy idő múlva
kiszámíthatóvá válik. Lenners filmje igazán hangulatos tájkép, kicsit feszesebb
tempóval, és némiképp karcosabb történettel valóságos remekmű is lehetett
volna.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 5 |
|
|
|
|