|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
KönyvA forgatókönyvíró visszatérZalán Vince
Remélem, egyszer megszületik a spanyol polgárháborúban részt vett filmesek szép-szomorú történetét megörökítő könyv. Bizonyára helyet kap majd ebben a műben a forgatókönyvíró Alvah Bessie is, aki mint a Nemzetközi Brigád harcosa küzdött a köztársaság védelméért Spanyolországban. A fájdalmas bukás után majd harminc év kellett ahhoz, hogy visszatérhessen. Az ok, az ürügy: egy fiatal spanyol filmrendező, Jaime Camino hívja segítségül új filmjének elkészítéséhez. Ez a visszatérés ihlette Újra Spanyolország című művét, amely most a Magvető könyvkiadó Tények és tanúk sorozatában jelent meg. A nap-lószerűen megírt könyv érdekes betekintést enged a filmkészítés spanyolországi körülményeibe, a forgatókönyvi vitákba, a cenzúrával való ádáz hadakozásba. (A forgatás idején Franco még élt!). Ám e mindennapi tevékenységet át- meg átszövik az emlékek, a kényszerűen diszkrét érdeklődések az egykor hősi halált halt harcostárs sírjának holléte iránt, a váratlan, szívenütő pillanatok: akkor itt... A mindennapoknak és a reflexióknak ez a furcsa, szelíd hangulatú, olykor megható, olykor didaktikus egysége avatja Alvah Bessie könyvét jó olvasmánnyá.
Befejezésül talán nem érdektelen megjegyezni, hogy Alvah Bessie az Amerikaellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság által elítéltek, az úgynevezett „hollywoodi tízek” egyike S hogy épp ő volt az, aki könyvet írt a negyvenes-ötvenes évek fordulóján, Hollywoodban lezajló MacCarthy-féle „boszorkányüldözésről” Inkvizíció a Paradicsomban címmel. Nem kellene ezt is megjelentetni magyarul? – hisz a szerzőnek A felforgatók és A szexbomba című művei már komoly sikert arattak a hazai olvasók táborában.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 914 átlag: 5.48 |
|
|
|
|