|
Év
1979/december
|
Makk Károly: „A rendező nem más, mint a színész tükre...” Makk Károly beszélgetése Radványi Gézával a Circus maximus forgatása közben
N. N.: Radványi Géza filmográfiája
Nemeskürty István: Valaki Európában Radványi Géza első négy filmje: 1940–41
Karcsai Kulcsár István: Vándorévek
PRO ÉS KONTRA
Váncsa István: Fusson, akinek nincs lakása Ajándék ez a nap
Báron György: Egy nap, meg a többi Ajándék ez a nap
Zsolt Róbert: Rettegő autóversenyző nincsen Sebességláz
Richter Rolf: Magánélet az NDK-ban
Bikácsy Gergely: Ki fél Godard-tól?
Pünkösti Árpád: Márványaink
Fábry Sándor: Kamaszfilm Próbafelvétel
Kozák Márton: „Csak Péter és Pál van” Beszélgetés Elek Judittal
FESZTIVÁL
Zsugán István: Újjáéled a megtépázott Arany Oroszlán? Velence
Csala Károly: Új korszak a lengyel filmben Gdańsk
András Ferenc: Érzelmes utazás Lengyelországban
Zalán Vince: Milyen lesz a nyolcvanas évek filmművészete? Lille, Mannheim
László Zsófia: Régi filmek gobelinje
LÁTTUK MÉG
Zalán Vince: A skarlát betű
Bikácsy Gergely: Élő erők
Báron György: Hollónegyed
Dániel Ferenc: A vasálarcos férfi
Urbán Mária: A kérdés
Kulcsár Mária: Magánvélemény
Gyárfás Péter: A vad hattyúk
Babusik Ferenc: Nick Carter, a szuperdetektív
Sólyom András: A forró nyár árnyai
Sajóhelyi Gábor: Zöldövezet
Tótisz András: Don Quijote újra lovagol
Iván Gábor: A Jó, a Rossz és a Csúf
Grawátsch Péter: Néma párbaj
KÖNYV
Veress József: A szovjet filmirodalom újdonságai
TELEVÍZÓ
Ökrös László: Októberi esték
Tandori Dezső: Zsinórírással, analfabétáknak? Különvélemény Bergman tévésorozatáró
Avar János: Frak Flaherty Fehér Háza Washington zárt ajtók mögött
Faragó Vilmos: Jár a baba, jár
Császár István: A kritika ártalmasságáról
Rozgonyi Iván: Képernyő, vario, fegyelem és szerencse Beszélgetés Biró Miklós tévéoperatőrrel
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
Láttuk mégSzürke, MerciCsillag Márton
Kusturica és Almodóvar találkoztak a jugoszláv tengerparton és megbeszélték, hogy közösen forgatnak egy filmet. Lesz benne punk-rock zene hatalmas hang- és hajfesték-szórókkal, fegyveres keménylegények és lágy drogok, szerelem és halál, igazság és módszer. Tervükből nem lett semmi, mert közben kitört a délszláv háború, így a kitalált hősök kénytelenek voltak végleges forgatókönyv nélkül nekivágni a Nagy Rendezők által hézagosan kijelölt útnak. Suzana (Aleksandra Balmazovic) rendhagyó belgrádi lány: egy fekete zeneipari szakmunkástól vár gyereket, de összeszólalkozik katonatiszt apjával, ezért úgy dönt, a magzatelhajtásig hátralévő két hétben Dubrovnikban piheni ki magát. Fel is veszi az útszélen stoppoló lányt egy színvak bosnyák kamionsofőr, aki egy piros (szerinte szürke) Mercedes teherkocsi volánjánál ül. Ratko (Srdjan Todorovic) három évet ült sorozatos kamionlopásokért, éppen most szabadult a börtönből, és nem is sejti, micsoda kalamajkába sodorhatja őt a bolondos Suzana. Hőseink misztikus-realista utazása színes-érzelgős road-movie háború és béke, gyűlölet és szerelem, valamint Szerbia és Horvátország határán – a megismerés és megértés színesen illusztrált tankönyvi példája. A forgatókönyvíróként már egy évtizede aktív Srdjan Koljevic első rendezése kompakt kis darab, a történet felvezetésében prezentált metaforikus leszámolást Scorsese és Tarantino is megirigyelné, a színészvezetéssel sincsenek gondok (főleg ami a sofőrt illeti), csak éppen a történet szövete zsúfoltabb egy matyó hímzésnél. Történelem- és létösszegző vígjátékot készíteni hálás és fontos feladat, csak a stílusidézetekkel kell csínján bánni – hiszen valószínűleg Kusturica és Almodóvar is összeveszett volna a huszadik oldal után.
Szürke, Merci
Sivi kamion crvene boje – szerb-montenegrói–német–szlovén, színes, feliratos, 2004. Rendezte és írta: Srdjan Koljevic. Kép: Goran Volarevic. Szereplők: Srjdan Todorovic (Ratko), Dragan Bjelogrlic (Svabo), Aleksandra Balmazovic (Suzana), Bogdan Diklic (Pop). Gyártó: Komuna – E-Motion – Thoke Moebius. Forgalmazó: Szimpla Film. Feliratos. 95 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1145 átlag: 5.54 |
|
|
|
|