|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziMegtört városTüske Zsuzsanna
Broken City – amerikai, 2013. Rendezte: Allen Hughes. Írta: Brian Tucker. Kép: Ben Seresin. Zene: Atticus és Leopold Ross. Szereplők: Mark Wahlberg (Taggart), Russel Crowe (Hostetler), Catherina Zeta-Jones (Cathleen), Jeffrey Wright (Fairbanks), Alona Tal (Katy). Gyártó: Regency Enterprises / Emmett-Furla Films. Forgalmazó: Pro Video. Feliratos. 109 perc.
A testvérével a ’90-es évek new black cinema-osztályának eminensei
közt buzgólkodó Allen Hughes, az ezredfordulóra eltávolodott a Veszélyes
elemek külvárosi, fekete dzsungelétől, ahol az emberélet súlya az egyszeri
heroinos fecskendő értékével vetekedett – a társadalmi érzékenység és az
erkölcsi kérdések leckéjéből azonban máig képes bármilyen műfaji közegben
lefelelni. Bátyjával együtt ma már flancos hollywoodi munkákat teljesít,
először 2001-ben, a viktoriánus Hasfelmetsző Jack-sztori szocio-thriller
átiratával, A pokolbóllal, majd 2010-ben, már egykeként, lírai tónusú
disztópiájával, az Éli könyvével
kritizálta az elnyomó hatalmat és megalomán képviselőit, 2012-ben pedig a Megtört
város noir vonásokkal megrajzoltt bűnfilmjén keresztül talált el kedvenc
témájához.
A történet
hőse, a súlyos túlkapásáért magánnyomozói pályafutásra ítélt, egykori
mintarendőr, Billy Taggart, régi pártfogójától az újraválasztás előtt álló, vehemens
polgármestertől kapott megbízással visszautasíthatatlanul szép összeget és
jegyet nyer a visszatéréshez. A kampánysikerre veszélyes, hűtlennek vélt
feleség utáni szaglászásból azonban hamarosan gyilkosságtól és korrupciótól sem
mentes, szövevényes bűnügy bontakozik ki, amelyből még hófehér múlttal is nehéz
lenne jól kikeveredni. A rendező ezúttal sem tagadja meg értékrendjét: a bűn
következményei érvényben maradnak, nem évülnek el, azonban a főhősök, a
Hughes-féle önfeláldozás-motívumnak köszönhetően, mindig tiszta kézzel távoznak
a sokszereplős piszkos játszmából. Az alkoholizmus és kívülálló magánnyomozó-figura
motívumával Lawrence Block világát, pengeélesre csiszolt, pergő dialógusaival
pedig a teljes hard boiled-univerzum legtökösebb példányait idézve, Hughes
végre bebizonyítja, hogy a műfaji finomságok felé is tud olyan érzékenységgel
fordulni, mint a társadalmi problémákhoz.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1036 átlag: 5.55 |
|
|
|
|