|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziEzerízű szerelemBaski Sándor
The Lunchbox – indiai, 2013. Rendezte és írta: Ritesh Batra. Kép: Michael Simmonds. Zene: Max Richter. Szereplők: Irrfan Khan (Saajan), Nimrat Kaur (Ila), Nawazuddin Siddiqui (Shaikh), Nakul Vaid (Rajiv), Yashvi Puneet (Nagar). Gyártó: UTV Motion Pictures / Dharma Productions / Sikhya Entertainment. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 104 perc.
Az indiai moziról általában nem az elégikus
hangulatokra és a visszafogott érzelmekre asszociálunk, Ritesh Batra elsőfilmje
azonban rácáfol az elvárásokra. Az Ezerízű
szerelem távolról sem tipikus bollywoodi produkció – ezt az európai és
amerikai koproducerek jelenléte is szavatolja –, nem fakad dalra benne senki,
harsány színekkel megrajzolt álomvilág helyett pedig a mumbai-i hétköznapok
szürkeségét próbálja visszaadni. A magyar cím sugallatával ellentétben a két
főhős között sem tombol mindent felemésztő szenvedély, már csak azért sem, mert
személyesen nem is találkoznak egymással. Sorsukat a központi metaforaként (is)
szolgáló ételhordó köti össze: feladója egy fiatal háziasszony, aki
szívvel-lélekkel elkészített kosztjával elhidegült férjét akarja
visszahódítani, az ebéd azonban – a futár tévedése nyomán – egy nyugdíjazás
előtt álló, magányos hivatalnok, Saajan asztalán landol. Az incidens másnap
újból megismétlődik, a két idegen pedig, az ételhordót mozgó postaládaként
használva, levelezni kezd egymással. A véletlen találkozás mindkettőjüket
kirángatja a hétköznapok fásult rutinjából – eleinte csak a triviális gondjaikat
osztják meg, majd egyre inkább kitárulkoznak a másik előtt. Az évekkel korábban
megözvegyült férfi a magánytól és a feleslegessé válás gondolatától szenved,
míg a nőt ingerszegény házassága és hűtlen férje teszi boldogtalanná. A két
ember az anonimitás, a korkülönbség és a fizikai távolság ellenére – vagy éppen
azért – teljesen egymásra hangolódik.
Az Ezerízű szerelmet ezen a
ponton lehetne résmentesen beilleszteni a hollywoodi romantikus filmek
kánonjába, de Batra nem él a kínálkozó hatásvadász megoldásokkal – a
melankolikus hangulatot szentimentalizmus helyett inkább finom humorral oldja.
Filmje a giccsben úszó Nicholas Sparks adaptációk helyett inkább a más
kultúrkörben játszódó, de hasonló húrokat pengető argentin Medianeras párdarabja: a nagyvárosi elidegenedés univerzális
témáját mindkettő különleges, helyi ízekkel fűszerezi, kiemelten ügyelve rá,
hogy az érzelmes történet a fináléban se váljon érzelgőssé.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 669 átlag: 5.73 |
|
|
|
|