|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA nőTüske Zsuzsanna
Her – amerikai, 2013. Rendezte és irta: Spike Jonze. Kép: Hoyte van Hoytema. Zene: Owen Pallett. Szereplők: Joaquin Phoenix (Theodor), Scarlett Johansson (Samantha), Amy Adams (Amy), Chris Platt (Paul), Rooney Mara (Catherine). Gyártó: Annapurna Pictures. Forgalmazó: Intercom. Feliratos. 126 perc.
A hús-vér magányos férfi és a mesterséges
eredetű, női tulajdonságokkal felruházott, hétköznapi használati eszköz
képtelen románca korszakokon és országhatárokon átívelve találja meg helyét
újra és újra a mozivásznon. Legismertebb darabjában, a szokatlan hangolások
mesterének, Marco Ferrerinek 1980-as években készült I Love You-jában Christopher Lambert fogja szerelmes hévvel a
veszett fejsze nyelét, füttyszavára felelgető kulcstartójának udvarolva.
2013-ra egy másik, ezúttal tengerentúli szürrealista mágus, Spike Jonze
megfosztja a vágy titokzatos tárgyát eddig is jelzés értékű testétől, bővíti
szókincsét, sőt önálló tudattal ruházza fel. A vélhetően nem is olyan távoli
technológiák világában él Theodore, a megtört szívű, elvált író, aki főállásban
idegenek személyes leveleiért felel, a magánéletben azonban sem ápolni, sem
kiheverni nem tudja volt feleségével való kapcsolatát. A megoldás egy napon az
ölébe hullik egy női hangon megszólaló érző, gondolkodó, ám test nélküli
operációs rendszer, Samantha formájában, akivel mélyebb kapcsolatot kezd
áplolni, mint bármely lélegző emberi lénnyel.
A nővel Jonze a 21. századi
kommunikációs formák és technológiák (lásd arctalan csetelés és az olyan
intelligens applikációk, mint az Apple Siri-je) ürügyén inkább az emberi
kapcsolatok építésének újfajta módszereiről beszél, az érzelmi közelségről és
eltávolodásról. A rendező bizarrság és bravúrok tekintetében nem múlja felül
francia elődjét, hiszen a felhasználó igényeihez idővel alkalmazkodó szoftverek
akár a nem túl messzi jövőbe, egy valódi Samantha születése felé is
mutathatnak, ugyanakkor cizelláltabb eszközökkel bontja ki központi
metafóráját. Jonze legújabb remekét (akárcsak legutóbbi munkáját, a szintén
másik világ felé forduló, különc hőssel dolgozó Ahol a vadak várnakot),
nem csak bájos játékosság de egyszerre finom melankólia es édesbús szépség
hatja át.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 341 átlag: 5.72 |
|
|
|
|