|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDSvindlerekSoós Tamás Dénes
The Grifters – amerikai, 1990. Rendezte: Stephen Frears. Szereplők: Anjelica Huston, Annette Bening, John Cusack. Forgalmazó: Mirax. 110 perc.
Jim
Thompson egyik tradicionálisabb munkájának adaptációjával csatlakozott rá a
nyolcvanas években nekilóduló neo-noir hullámra Stephen Frears, aki Az árulóval (The Hit, 1984) már bizonyította, hogy ért a karakterközpontú,
szétdumált bűnfilmekhez. A nehezen adaptálható Thompson könyörtelen lélektani
megállapításokból és fanyar cinizmusból építkező világát egy másik neves
bűníró, Donald Westlake ültette át szélesvászonra – meglehetős szöveghűséggel.
A három kispályás svindler – a piti átveréseket űző Roy, a maffiának
lovi-fogadásokat kötő anyja, Lilly és Roy hosszú lejáratú átvágásokra
specializálódott szeretője, Myra – életében nem a bűntettek végrehajtása, hanem
a szeretetéhségből, hiúságból s gyerekkori traumákból szőtt kapcsolatrendszerük
az érdekes. Ugyan a Svindlerek
filmerziója a szöszi csinibabára redukált Myra karakterrajzából kisatírozza a
mélységet – a gyökértelenség és a magány érzete elől végül a normális világba
visszavágyó Roy figurája esetében pedig túlzottan az anyjához fűződő ödipális
viszonyra fókuszál –, Frears is sikerrel sodorja a sors, valamint a
jellemtorzulások áldozatainak pozíciójába a bagatell bűnözőkaraktereket.
A színészi játék emlékezetes, Anjelica Huston a domináló, de a
megaláztatást rezignáltsággal tűrő anya, Annette Bening a manipulatív,
romlottan erotikus Myra, az első komoly drámai szerepét kapó John Cusack pedig
a naiv, sértett lelkű tolvaj szerepében lubickol. A Svindlerek ráadásul a szubjektív, kihagyásos elbeszélésmód
alkalmankénti thrilleresítése mellett az atmoszférateremtésben is jeleskedik:
Frearséknek sikerült egy baseballütővel kimért gyomrosnál is fájdalmasabb,
heves sodrású bűnprózából egy ráérősen csorgó, melankóliával színezett neo
noirt készíteni.
Extrák: semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 626 átlag: 5.63 |
|
|
|
|