|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA pap gyermekeiMargitházi Beja
Svećenikova djeca – horvát, 2013. Rendezte: Vinko Brešan. Írta: Mate Matisić. Kép: Mirko Pivcević. Zene: Mate Matisić. Szereplők: Kresimir Mikić (Don Fabijan), Niksa Butijer (Petar), Marija Skaricić (Marija). Gyártó: Continental Film. Forgalmazó: Mozinet Kft. Feliratos. 93 perc.
Könnyű nyár eleji komédiának ígérkezik a
kis dalmát szigeten népszaporulatért aggodalmaskodó fiatal pap története, aki
ügybuzgalmában a helyi trafikossal, majd egy őrült patikussal is szövetkezve
óvszerlyukasztással és vitaminokra cserélt fogamzásgátlóval igyekszik
érvényesíteni a katolikus dogmákat – a haza becsületének helyreállítása mellett
titkon saját reménytelenül stagnáló népszerűségének emelkedését is remélve
ettől a nem egészen etikus magánakciótól. Az európai komédia legnépszerűbb
hagyományait, a brit kisvárosi komédiák miliőjét, helyenként az Amélie karaktereit és humorát, nyomokban
pedig Kaurismäki groteszk világát is megidéző A pap gyermekei ennek jegyében az első fél órában fel is
sorakoztatja a kötelező figurákat (népszerű idős pap, falu bolondja, meleg
polgármester, megesett kamaszlány, falu bikája) és eljut a kiszámítható
bonyodalmakig (gyerekek születnek, kényszerű esküvők köttetnek, turisták
rohamozzák meg a „termékeny” szigetet) – a folytatás azonban olyan váratlan
fordulatokat vesz, hogy komoly kétségeink támadnak afelől, hogy ez még mindig
vicces-e.
Vinko Brešan sokadik,
hasonló témára variált opusa az új évszázad legnépszerűbb horvát filmje lett
saját hazájában, ami nem is annyira A pap
gyermekei önértékéről, mint a megtépázott hazai filmgyártás aktuális
helyzetéről állít érdemlegeset. Pedig képileg egészen elragadó az összhang:
szűrt, meleg színek (Amélie),
frontális poén-kompozíciók (Kaurismäki) tanúskodnak a profi operatőri stábról,
a színészek még pont jók, a repetitív háttér-harmonikázás belesimul a
mediterrán hangulatba, de a színdarabból készült forgatókönyv az utolsó
félórában olyannyira belemelegedik az egyre komorabb következmények
adagolásába, hogy alig tehetünk mást, mint Don Fabijannal együtt tehetetlenül
és dermedten figyelni, hogy a kezdeti komédia hogyan fullad drámába, majd
végzetes tragédiába.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 205 átlag: 5.67 |
|
|
|
|