|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziGETT - VálólevélBarkóczi Janka
Gett – izraeli-francia-német, 2014. Rendezte és írta: Shlomi Elkabetz, Ronit Elkabetz. Kép: Jeanne Lapoirie. Szereplők: Simon Abkarian (Elisha Amsallem), Gabi Amrani (Haim), Dalia Beger (Donna Aboukassis), Shmil Ben Ari (Ya'akov Ben Harouch). Gyártó: Riva Films. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 115 perc.
A válás sehol sem könnyű sport,
de különösen Izraelben nem az. Nőként kilépni a házasságból itt több mint
merész vállalkozás, hiszen nem elég a polgári procedúrán átvergődni, a valódi
törvényesítésre szigorú, három tekintélyes rabbiból álló rabbinikus bíróság
előtt kerül sor. Mivel a bírák feladata, hogy mindent megtegyenek a katasztrófa
elkerülése érdekében, előbb megpróbálják összebékíteni a feleket, majd
kizárólag nyomós indokkal, mindkét fél beleegyezésével adják áldásukat a
döntésre. Amikor a férj végül rituálisan asszonya kezébe helyezi a get-et,
vagyis a válólevelet, a kötelékek hivatalosan is megszűnnek, a nő pedig ismét
szabad és mások számára is elérhető lesz. Amennyiben azonban a férfi valamilyen
okból megtagadja a get kiadását, következik a hosszú és fájdalmas procedúra, és
elkezdődik Ronit Elkabetz és Shlomi Elkabetz filmjének tulajdonképpeni
története.
Az
izraeli film fenegyerekeinek számító rendező testvérpár erősen motivált,
magnetikus kamaradrámát kreált egy lappangó társadalmi probléma köré. A hivatal
vigasztalan szobáiba kényszerített szereplők, a Mózes és Izrael törvénye
szerint ítélkező joviális bírák, az elhidegült házaspár és a kínos helyzetben
vergődő beidézett tanúk folyamatos feszültségben keringenek a megoldhatatlannak
tűnő probléma körül. A kiüresedett kapcsolat, az eltűnt vagy éppen sohasem
létezett szerelem itt nem lehet elég nyomós érv a vallás hagyományai szerint
létrejött viszony felbontására, ehhez mindenképp valami jóval racionálisabb,
sokkal kézzelfoghatóbb indokot kell találni. A film főhősét, az elkeseredett
asszonyt maga Ronit Elkabetz alakítja hihetetlen átéléssel, körülötte pedig
sorra tűnnek fel a régió karizmatikus kortárs színészikonjai. Jelenlétük súlyos
és hiteles, így az ábrázolt helyzet annak ellenére érdekes marad, hogy a
zátonyra futott frigy részleteiről a gyakorlatban nem sok derül ki.
Mivel
az izraeli film kiapadhatatlan forrása az önkritikus, vagy éppen önironikus
gesztusoknak és alkotásoknak, a házasság témájához kapcsolódva is számtalan
ilyen mozgókép született. Aki a Válólevél után valamilyen okból kedvet
érez ahhoz, hogy jobban elmerüljön a kérdésben, ráadásul nem bánja, ha hátulról
halad előre, az folytathatja például az önképzést Menahem Golan Ketubah
(2008) című filmjével, amely – ezzel ellentétben – éppen a házassági szerződés
intézménye körül fut le hasonló köröket.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 650 átlag: 5.58 |
|
|
|
|