|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziA szerelem üstököseVarró Attila
Comet – amerikai, 2014. Rendezte és írta: Sam Esmail. Kép: Eric Koretz. Zene: Daniel Hart. Szereplők: Justin Long (Dell), Emmy Rossum (Kim). Gyártó: Anonymus Content. Forgalmazó: ADS Service. Szinkronizált. 91 perc.
Nem kizárt, hogy a Szerelem üstökösét egykor majd éppen úgy
egy ifjúsági rétegzsáner egyik alapköveként fogják emlegetni, mint az Ok nélkül lázadót, az Eper és vért vagy a Sid és Nancy-t, ehhez ugyanis elsősorban nem kiemelkedő művészi
színvonal vagy eredetiség szükségeltetik, mint inkább a reprezentáns jegyek látványos
konstellációja. Márpedig egy vérbeli hipster-filmhez nem elég a huszonéves
vívódó (művész)értelmiségi főhős (ezúttal cinikus orvospalánta), a trendi
kortárs bulikörnyezet (üstökösváró parti a Hollywood Cemetery-ben, párizsi
hotelszoba esküvő előtt, átdumált vonatút a lá Mielőtt felkel a nap) és a romantikus alapkonfliktus (szakítások és
újrakezdések egy öt évig tartó párkapcsolatban) – kell még hozzá egy figyelemfelkeltő
zsánerálca, valami formabontó narratív truváj és persze sok mély életbölcsesség
vicces/laza egysorosok celofánjában.
Dell és Kim eleven
humorral megírt, rokonszenves románca az elsőfilmes Esmail tálalásában az
utóbbi kitételeknek is maximálisan eleget tesz. A viharos viszony öt esztendejének
egy-egy napját non-lineáris kavalkádban bemutató történet könnyedén, minden
komolyabb tét nélkül kacérkodik egy science-fiction olvasattal, miközben
búvópatakként fel-felbukkanó motívumaival nem csak egy lehetséges „párhuzamos
univerzum”-keretet ad a cselekménynek, de a játékos kedvű néző akár a „mi
álom-mi valóság” nevű népszerű fabula-fejtörővel is elszórakozhat
unaloműzésként. Esmail semmivel nem mond többet a szerelem rejtelmes
működéséről, mint mondjuk a Harry és
Sally örökzöldje, arra azonban gondosan odafigyel, hogy az eredetiség
illúzióját megadja nézőinek (lásd a rendre sarokba komponált bőszekondokat és
az idővel kapcsolatos önreflexiókat) – vagy legalább nagybetűs európai
filmművészt (konkrétan Godard korai életművét) idézgessen a jóval közelebbi
elődöket jelentő Woody Allen és Linklater helyett.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 172 átlag: 5.66 |
|
|
|
|