|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz állam Fritz Bauer ellenForgács Nóra Kinga
Der Staat gegen
Fritz Bauer –
német, 2015. Rendezte: Lars Kraume. Írta: Olivier Guez
és Lars Kraume. Kép: Jens Harant. Zene: Christoph Kaiser és Julian Maas. Szereplők: Burghart Klaußner (Bauer),
Ronald Zehrfeld (Angermann), Rüdiger Klink (Mahler), Jörg Schüttauf (Gebhardt).
Gyártó: Zero One Film / Terz Film. Forgalmazó: Cirko Film Kft. Feliratos. 105 perc.
A helyszín a második világháború utáni Németország. Fritz Bauer
hesseni főállamügyész feladata a rejtőzködő háborús bűnösök felkutatása. Bauer
információt kap egy igazi fenevad, Adolf Eichmann tartózkodási helyéről. A cél,
hogy Németországban helyezze vád alá. Pontosan tudjuk (Hannah Arendt, Az Eichmann Show), hogy Eichmann pere nem német
bíróság előtt zajlott. Mitől ennyire feszült és izgalmas ez a film, ha ismerjük
a sztori végét?
Az állam Fritz Bauer
ellen ráérősen és stílusosan meséli el az Eichmann utáni vadászat,
valamint két férfi, a főállamügyész és Karl Angermann, az ügyön dolgozó fiatal
ügyész barátságának, szakmai-emberi szövetségének történetét. A sztori egy
olyan korszakban játszódik, amikor homoszexuálisnak lenni nagyobb bűn volt,
mint az államapparátusban megbújó nácinak, amikor titkosszolgálatok
pozícióharcban álltak szörnyetegek felhajtása ügyében, és mi sem volt könnyebb,
mint valakire rásütni, hogy hazaáruló. Bauer és Angermann szívbemarkoló
empátiával, tűpontosan kidolgozott antihősök. A rejtve tovább élő ideológiai,
hatalmi és gazdasági érdekszövevénnyel küzdenek, nem pedig egyes emberekkel. E
küzdelem szükségszerűségének a felismerése Lars Kraume filmjének a tétje. Így
járul hozzá ahhoz a folyamathoz, amit németül Vergangen heitsbewälti gungnak
neveznek. Ez nem pusztán személyes szembenézés. Minden új demokráciának
tisztában kell lennie a saját nem demokratikus előzményeivel, és hogy ezek
hogyan élnek tovább személyekben vagy személyes beállítódásokban, eszmékben,
jogalkotásban vagy joggyakorlásban. Az
állam Fritz Bauer ellen nagyon ütős koktél
az életrajzi film, a történelmi dráma, a kémmozi és főként a politikai thriller
hozzávalóiból keverve. Lassan és könyörtelenül, mégis elegánsan húz be, hogy
végül kijózanítson örökre.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 7 |
|
|
|
|