|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziEgy kutya négy életeKovács Kata
A
Dog’s Purpose – amerikai, 2017. Rendezte: Lasse Halström. Írta: W. Bruce
Cameron regényéből Cathryn Michon, Audrey Wells, Maya Forbes. Kép: Terry
Stacey. Zene: Rachel Portman. Szereplők: Dennis Quaid (Ethan), Juliet Rylance
(Elizabeth), Peggy Lipton (Hannah), John Ortiz (Carlos). Gyártó: Amblin /
Reliance. Forgalmazó: Freeman Film. Szinkronizált.
120 perc.
Minden
hithű kutyatartó dédelgetett álma, hogy kedvencét, aki a legjobb esetben is
legfeljebb 15-20 évig maradhat mellette, egy nap viszontláthatja. Vannak, akik
a nagy égi vadászmezőkben hisznek, mások egy új kutyában vélik felfedezni
elhunyt társukat. Lasse Hallström, W. Bruce Cameron sikerregénye nyomán készült
családi filmje az ő érzelmi jutalomfalatjuk, egyben nagyenciklopédia a
kutyalétről és –tartásról. Ráadásul trilógiává alakítja a svéd születésű
hollywoodi rendező kutyás tematikájú filmjeit: míg az 1985-ös Kutyasorsban mellékszál volt a
gyerek-kutya bajtársiasság, addig a Hacsi,
a leghűségesebb barátot (2009) – megtörtént esetet alapul véve – már teljes
egészében annak a közhelynek szentelte, hogy a kutya, még síron túl is, az
ember leghűségesebb társa.
Hallström
teljes pályája a visszafogott és a tömény giccs váltakozásán ingadozik, az Egy kutya négy élete egyértelműen az
utóbbi vonulathoz tartozik. A film egy kutya lelkének vándorlását számos életen
keresztül követi, felsorakoztatva az összes létező eb-tömjénező toposzt, többek
között: életet ment (tűzön, vízen át), nyomra vezet (rendőrkutya), magányos
gazdájának párt szerez, sőt gyereket nevel, elvégre végtelen a türelme, a
hűsége és az intelligenciája. Mindezt már ismerjük a kutyás tematikájú irodalomból
és filmművészetből, Lassie-től a 101 kiskutyáig, Hallström azonban tovább
megy: a négylábú társ gondolatolvasó, visszaemlékszik előző életeire,
megtalálja korábbi gazdáját és be is bizonyítja neki, hogy ismerik egymást. A
film tovább megy a kutya-pespektíva hangsúlyozásában: míg a Hacsiban csak fekete-fehér szubjektívek
szemléltették az állat szemszögét, itt már a teljes narráció is a címszereplő
belső világát tárja fel, méghozzá – a célközönség nem túl magasra taksált
szellemi szintjéhez igazodva – azt a kérdést kutatva, mi is a kutyasors értelme.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 5 |
|
|
|
|