|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
Paranoia thrillerAmerikai bérgyilkosB-gyilkosSepsi László
A Jobb,
ha hallgatsz keserű CIA-kritikája a múlté.
Ahol az amerikai titkosszolgálatról való
beszéd domináns formái a paranoia és a túlkapásokat érintő kritika, egy
eredményes hős vászonra vitele szükségképpen retrográd vállalkozásnak tűnik. A
Vince Flynn regénysorozatának első kötete alapján készült Amerikai bérgyilkos mégis ragaszkodik a minden különösebb nehézség
nélkül CIA-propagandának tekinthető szüzséhez. Hőse egy terrortámadásban
elveszíti frissen eljegyzett feleségét – a jelenet nyíltan felidézi a 2015-ös
tunéziai mészárlást, és ezzel messze Michael Cuesta filmjének legjobb képsora –,
bosszút esküszik, ám még mielőtt megölethetné magát az egyik felszámolni kívánt
terrorista sejttel, a mindent látó és mindig figyelő CIA megmenti és
beszervezi. Az Amerikai bérgyilkosban
kevés nyoma akad olyasfajta ambivalenciának, amely a közelmúlt kémthrillereit
jellemezte, így némi paranoiával akár arra is következtethetnénk, hogy az
ezredfordulón remek független drámákkal (L.I.E.,
Tizenkettő) indult, de mára tévés bérrendezővé laposodott Cuesta egy
háttéralku révén így teszi jóvá Jobb, ha
hallgatsz című előző filmjének keserű CIA-kritikáját. Amikor már James
Bondot és Amerika kapitányt is maguk alá temetik a kulisszák mögötti
konspirációk, a kölyökkutyaképű szuperügynök célirányos – és az erős,
megbízható titkosszolgálat által folyamatosan támogatott – ténykedése legjobb
esetben is csak valamiféle nosztalgikus paródiaként nézhető, ahol a
kiképzőtisztek kemények, de igazságosak, a terroristákat messziről ki lehet
szúrni, mert arabok, a nők pedig leginkább arra jók, hogy tragikus halált halva
motiválják az alfahímeket. A kétértelműség teljes hiányának hála az Amerikai bérgyilkos kémfilmként érdektelen,
akciómoziként viszont túlságosan elnyújtott és körülményes, amin csak az szépít
valamelyest, hogy a finálé kevéssé elterjedt módját mutatja be a szokás szerint
időzítővel ellátott plutóniumbomba hatástalanításának. A terepen dolgozó profi
gyilkosok közt Cuesta hőse végül nem az Amerikai
mesterlövész, hanem az Amerikai
nindzsa leszármazottjának bizonyul.
AMERIKAI
BÉRGYILKOS (American Assassin) – amerikai, 2017.
Rendező: Michael Cuesta. Írta: Vince Flynn, Edward Zwick. Kép: Enríque Chediak.
Zene: Steven Price. Szereplők: Dylan O’Brien (Mitch Rapp), Michael Keaton (Stan
Hurley), Sanaa Lathan (Irene Kennedy), Taylor Kitsch (Ghost). Gyártó: CBS
Films. Forgalmazó: Freeman Film. Feliratos.
111 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 6.5 |
|
|
|
|