|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
DVDGyilkolj vagy meghalszBenke Attila
Keep Watching – amerikai, 2017. Rendezte: Sean Carter. Szereplők: Bella Thorne, Chandler Riggs, Natalie Martinez. Forgalmazó: Sony. 89 perc. Manapság mindenütt
megfigyelhetnek minket a digitális technika eszközein keresztül. Ez a
tapasztalat szorongást kelt a XXI. század emberében, akinek félelmei sok
kortárs horrorban (Kocka-filmek, a Fűrész-sorozat, A gyilkos szoba, Death Tube-filmek)
válnak valóra borzalmas kínzások és gyilkosságok formájában. A tavaly
Halloweenre időzített Gyilkolj vagy
meghalsz is korunk technoparanoiájára alapoz, és a csapdahorrort próbálja
elegyíteni a home invasion-thrillerrel.
Az
elsőfilmes Sean Carter horrorjának főszereplői egy idillinek nem nevezhető
család tagjai. Jamie lázadó tinédzseréveit éli, szexuális kibontakozása miatt
retteg a terhességtől, és édesapja, Adam új barátnőjével, Oliviával sem jön ki.
A széthúzó családot azonban kényszerűen összekovácsolja a Terror nevű gyilkos,
aki az otthonukat megfigyelő Alkotó parancsára tör rá Jamie-ékre, és hacsak meg
nem ölik, a Terror fog végezni mindenkivel.
A Gyilkolj vagy meghalsz szolgaian
reprodukálja a tipikus slasherek fordulatait, és arcátlan módon lemásolja a Fűrész-filmek motívumait (a technika
révén mindenható antagonista, kegyetlen feladatok, egymás ellen fordított
áldozatok), ami miatt kiszámítható a cselekmény. Sean Carter művének
különlegességét önreflexiója adja, melyet amúgy már a Cannibal Holocaust elsütött kicsit más formában. Ugyanis az Alkotó
és csapata azzal foglalkozik, hogy rejtett kamerákkal szerelik fel a házakat,
majd a Terror segítségével beindítják az „élő filmet”, melyet olyan izgalmasan
vágnak össze online nézőik számára, hogy azok tényleg fikciónak hiszik az
egészet. Ezzel a film készítői kiválóan megragadják digitális korunk másik nagy
problémáját: annyi rémhírt, álhírt és fiktív borzalmat látunk ömlesztve az
internetes videómegosztókon, hogy könnyen közömbössé válhatunk embertársaink
szenvedéseit látva. Kár, hogy Carter és társai bátortalanok voltak, és a film
felütésének áldokumentarizmusát nem merték következetesen végig vinni. Így mi,
a Gyilkolj vagy meghalsz nézői nagyon
is tudatában vagyunk annak, hogy Sean Carter műve olcsó fikció, sablonos
slasher.
Extrák:
Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|