|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
MoziHárom hegycsúcsKovács Patrik
Drei Zinnen –
német-olasz, 2017. Rendezte és írta: Jan Zabeil. Kép: Axel Schneppat.
Szereplők: Alexander Fehling (Aaron), Bérénice Bejo (Lea), Arian Montgomery
(Tristan). Gyártó: Echofilm / Rohfilm. Forgalmazó: Vertigo Média. Feliratos. 94 perc.
Szemlátomást
kimeríthetetlenek a szövevényes apa-gyermek kapcsolatokat bemutató
mozgókép-históriák: ezt ékesen bizonyítja az is, hogy átívelik a fél
filmtörténetet. Legyen szó akár neorealista művészfilmről (Biciklitolvajok), családi melodrámáról (Kramer kontra Kramer) vagy túlfűtött akcióthrillerről (Fehér éjszaka), látható, hogy az
apaszerep ellentmondásait kiaknázó mozik családfája mennyire szerteágazó. A Három hegycsúcs egy pillanatig sem
viszonyul felforgató módon a tematikához, hiszen unalomig ismert családi
válsághelyzetet exponál. Lea gyermekével, Tristannel és újdonsült élettársával,
Aaronnal idillinek ígérkező kirándulást tesz az olasz Dolomitokba, ám a friss
hegyi levegő indulatos viszályt gerjeszt a kisfiú és nevelőapja között.
Kettejük egyre vehemensebb pszichológiai hadviselése egy balul sikerült túra
során éri el csúcspontját: Aaron komoly sérülést szenved, ráadásul a
leereszkedő ködben szem elől téveszti mostohafiát, s így mindkettejüket túszul
ejti a fagyos hegyvidék.
Innentől a Három hegycsúcs hagyományos
túlélőthrillerbe fordul át, ám Zabeil oly hosszan érleli a műfaj által
megkövetelt konfliktust, hogy mire az valóban beizzik, elapad a feszültség. Az
opusz sokkal izgalmasabb az ezt megelőző egy órában: nemesen konzervatív,
lassan építkező családi melodráma pereg előttünk, melyet nem is a – sokszor
banális – dialógok, hanem a kölcsönös meg nem értettséget kidomborító
változatos motívumok éltetnek. Csalódást okoz viszont, hogy a felvetett
problematika túl általános, így néhol olybá tűnhet, mintha egy zöldfülű
családterapeutáknak szánt oktatófilmet látnánk. És bár a színészek az erősen
tipizált karakterek bőrében is brillíroznak, Az igazi törődés című norvég mozi sokkal hitelesebb gesztusokkal
tolmácsolta ugyanezt a témát a közelmúltban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|