|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
KrónikaKéptávíróN. N.
Robert Altman hetvennyolc évesen is hiperaktív: alighogy elkészült a balettről szóló Társulat (Company), máris készíti elő Ultraviolet (Ibolyántúl) című filmjét, mely A játékos párdarabja lesz. Hollywood sötét titkai után az újabb véres szatíra célpontja a New York-i galériák belterjes világa. A másik terv: egy Mata Hari-film, Cate Blanchettel a főszerepben.
*
John Waters, a hajdani fenegyerek, „a rosszízlés pápája”, aki mostanában mintha inkább az amerikai magazinok kedvence lenne (legutóbb az Out lakáskultúra-rovatában kalauzolta végig az olvasókat elegánsan berendezett rezidenciájában), talán még nem adta fel végleg rebellis hajlamait. A készülő új Waters-film, a Szégyen gyalázat (Dirty Shame) szereplői kékgalléros szexmániákusok Baltimore munkásnegyedéből. „Mint mindig, most is olyan emberek a hőseim, akik normálisnak képzelik magukat, pedig képtelenek uralkodni az ösztöneik felett. Nem pornósztárokkal dolgozom, szereplőim amatőrök lesznek, mert a szexben mindig azok a legszebbek, akik nem is sejtik magukról, hogy szépek.”
*
A japán rajzfilm három nagymestere – Miyazaki Hayao (Chihiro), Otomo Katsuhiro (Akira) és Oshii Mamoru (Ghost in the Shell) – egyszerre kezdett új film forgatásába. Miyazaki maradt bevált varázsmotívumainál, főhőse újra egy bajba került kislány lesz, akit egy csúf varázslat öregasszonnyá változtat. Otomo Gőzfiúja (Steamboy) az ipari forradalom Angliájában játszódik gonosz szándékú összeesküvők között. Oshii pedig a Ghost in the Shell szexjelenetekkel fölturbózott folytatására készül.
*
Hosszú hónapokig tartó tesztvetítések és óvatos fesztiválpremierek után az év elején végre mozikba kerül az Adolf Hitler fiatalkorát bemutató amerikai játékfilm. A Max elsőfilmes rendezője, Memno Mejyes író (A Nap birodalma, Utolsó kereszteslovag) azután került a film élére, hogy eredetileg Spielbergnek szánt forgatókönyvét a sztárrendező erkölcsi megfontolások miatt visszautasította. A szerény költségvetésű független produkcióban Hitler szerepét John Cusack alakítja, aki a lehetőség kedvéért teljes színészi honoráriumáról lemondott.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1138 átlag: 5.69 |
|
|
|
|