KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/március
• Faragó Vilmos: Esettanulmány Harcmodor
• Pünkösti Árpád: Mozi vagy anti-mozi? Dárday istván és Szalai Györgyi a Harcmodorról
• Lukácsy Sándor: Jó Tiborc a rossz XX. században Fábián Bálint találkozása Istennel
• Csalog Zsolt: Nem csak „cigány film” Koportos
• Zsugán István: „Meghalt a mozi, éljjen a video!” Római beszélgetés Michelangelo Antonionival
• N. N.: Michelangelo Antonioni filmjei
• N. N.: A fotópályázat nyertesei
• Nemes Nagy Ágnes: Anti-antik Pasolini Oidipusz királya
• Matos Lajos: Mert A Sebészek Humanisták M.A.S.H.
• Hegedűs Tibor: Öregfiúk a moziarénában Glória / Szenzáció!
• Bársony Éva: Varázsige: a mozgás Gross Arnold és a film
• R. Székely Julianna: Foglalkozása: gyártásvezető
LÁTTUK MÉG
• Iszlai Zoltán: Gyorshajtás
• Schéry András: Akiket forró szenvedély hevít
• Iszlai Zoltán: Csendes amerikai Prágában
• Veress József: Szerelem első látásra
• Koltai Ágnes: Akció a fegyvertárnál
• Loránd Gábor: Harminc lány és Pythagoras
• Schéry András: Mennyire szerettük egymást
• Tardos János: Négy bandita, tíz áldozat
• Bársony Éva: Az ismeretlen katona lakkcipője
• Hegedűs Tibor: Őrült nők ketrece
• Fekete Ibolya: Gengszterek sofőrje
• Bende Monika: A tajga császárának végnapjai
• Tótisz András: Az ember nem nőhet fel mese nélkül
TELEVÍZÓ
• Fábri Anna: A bolondok kvártélya Krúdy a képernyőn
• Loránd Gábor: Kétfélidős adaptáció A sipsirica
• Feuer Mária: A bába és mecénás: operák a tévében Lendvay, Ránki, Stravinsky
TÉVÉMOZI
• Zalán Vince: A magyar ugaron
• Csala Károly: Férfias idők
• Csala Károly: Hűtlen asszonyok
TELEVÍZÓ
• Kézdi-Kovács Zsolt: Ott lenni Felületes megjegyzések az amerikai televízióról
• Kristóf Attila: A szórakoztatás felelőssége Humor a tévében 3.
KÖNYV
• Fáber András: Kinek kell ma Balázs Béla?
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Michel Ciment; Giacomo Gambetti

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Fácángyilkosok

Roboz Gábor

Fasandraberne – dán, 2014. Rendezte: Mikkel Nørgaard. Írta: Nikolaj Arcel. Kép: Eric Kress. Zene: Patrik Andrén. Szereplők: Nikolaj Lie Kaas (Carl Mørck), Fares Fares (Assad), Sarah-Sofie Boussnina (Unge Kimmie), David Dencik (Ulrik Dybbol). Gyártó: Zentropa. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Feliratos. 119 perc.

Miután egyes dán televíziós krimiszériák (A híd, Gyilkosság, A gyilkosnak ölni kell) az elmúlt évek során komoly (el)ismertségre tettek szert, most szemtanúi lehetünk egy mozifilmsorozat születésének is: a számos országban népszerű Jussi Adler-Olsen Nyomtalanul című regényéből 2013-ban készült játékfilm, és a mostani Fácángyilkosokat hazájában még idén követi a Palackposta feldolgozása. A könyvek főhőseit jelentő nyomozópáros („a morcos” és „a kedves”) a kollégáik által lenézett Q-ügyosztály tagjaiként régóta porosodó eseteket old meg, az aktuális történetben egy húsz évvel ezelőtt meggyilkolt ikerpár aktáját veszik elő, a kutatás pedig egy elit magániskola diákjaihoz vezet.

A krimi- és thrillerelemeket vegyítő Fácángyilkosokat – amely a dán filmtörténet eddigi legjobb nyitóhetét produkálta a pénztáraknál – ugyanaz a stáb készítette, mint az előző részt, és eszük ágában sem volt változtatni a recepten, így Mikkel Nørgaard-ék produkciója is ugyanannyira élvezhető, kidekázott és helyenként kicsit szájbarágós, mint bármelyik amerikai iparosmunka. A két órás játékidő ellenére ugyanakkor a fokozottan cselekménycentrikus film szinte semennyi időt nem szán a karakterépítésre, a fájóan sematikus detektívfigurák ráadásul még párosként is teljesen jellegtelenek, talán ha egyszer megvillan közöttük valami. A jelenleg hat kötetből álló regényszéria gond nélkül továbbélhet profin legyártott filmsorozatként is, de az eddigiek alapján nem úgy tűnik, hogy részeire a műfaj különlegességeiként fogunk hivatkozni.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 55-55. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12112