KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/március
• Faragó Vilmos: Esettanulmány Harcmodor
• Pünkösti Árpád: Mozi vagy anti-mozi? Dárday istván és Szalai Györgyi a Harcmodorról
• Lukácsy Sándor: Jó Tiborc a rossz XX. században Fábián Bálint találkozása Istennel
• Csalog Zsolt: Nem csak „cigány film” Koportos
• Zsugán István: „Meghalt a mozi, éljjen a video!” Római beszélgetés Michelangelo Antonionival
• N. N.: Michelangelo Antonioni filmjei
• N. N.: A fotópályázat nyertesei
• Nemes Nagy Ágnes: Anti-antik Pasolini Oidipusz királya
• Matos Lajos: Mert A Sebészek Humanisták M.A.S.H.
• Hegedűs Tibor: Öregfiúk a moziarénában Glória / Szenzáció!
• Bársony Éva: Varázsige: a mozgás Gross Arnold és a film
• R. Székely Julianna: Foglalkozása: gyártásvezető
LÁTTUK MÉG
• Iszlai Zoltán: Gyorshajtás
• Schéry András: Akiket forró szenvedély hevít
• Iszlai Zoltán: Csendes amerikai Prágában
• Veress József: Szerelem első látásra
• Koltai Ágnes: Akció a fegyvertárnál
• Loránd Gábor: Harminc lány és Pythagoras
• Schéry András: Mennyire szerettük egymást
• Tardos János: Négy bandita, tíz áldozat
• Bársony Éva: Az ismeretlen katona lakkcipője
• Hegedűs Tibor: Őrült nők ketrece
• Fekete Ibolya: Gengszterek sofőrje
• Bende Monika: A tajga császárának végnapjai
• Tótisz András: Az ember nem nőhet fel mese nélkül
TELEVÍZÓ
• Fábri Anna: A bolondok kvártélya Krúdy a képernyőn
• Loránd Gábor: Kétfélidős adaptáció A sipsirica
• Feuer Mária: A bába és mecénás: operák a tévében Lendvay, Ránki, Stravinsky
TÉVÉMOZI
• Zalán Vince: A magyar ugaron
• Csala Károly: Férfias idők
• Csala Károly: Hűtlen asszonyok
TELEVÍZÓ
• Kézdi-Kovács Zsolt: Ott lenni Felületes megjegyzések az amerikai televízióról
• Kristóf Attila: A szórakoztatás felelőssége Humor a tévében 3.
KÖNYV
• Fáber András: Kinek kell ma Balázs Béla?
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
KRÓNIKA
• N. N.: Bemutatjuk külföldi tudósítóinkat Michel Ciment; Giacomo Gambetti

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Száműzöttek

Géczi Zoltán

Fong yuk – hongkongi, 2006. Rendezte: Johnnie To. Írta: Yip Tin Shing és Seto Kam Yuen. Kép: Cheng Siu-keung. Zene: Dave Klotz és Guy Zerafa. Szereplők: Anthony Wong (Blaze), Francis Ng (Tai), Nick Cheung (Wo), Simon Yam (Fay), Suet Lam (Dagi), Roy Cheung (Kandúr). Gyártó: Milky Way Production. Forgalmazó: Másképp Alapítvány. Feliratos. 100 perc.

 

A Száműzöttek többszörösen visszaeső, hétpróbás veteránok koprodukciója. A hongkongi álomcsapat vezetője, Johnny To (Election, PTU, Triangle) a zsáner kortárs klasszikusa; immáron két évtizede vizsgálja játékfilmes eszközökkel a morális elkötelezettség és a férfibarátság dinamikáját a szervezett bűnözés erőszakkal és aljassággal telített közegében – 2006-os munkája pedig letisztult formában tárja a néző elé a műfaj markáns értékeit. A direktor ez alkalommal is gondosan válogatott, filmről-filmre visszatérő színészeire (Simon Yam, Nick Cheung, Roy Cheung, Francis Ng, Suet Lam) bízta a kulcsszerepek megformálását, a kamerát újfent Cheng Siu-keung mesteri kezébe helyezte, a forgatókönyvet pedig régi alkotótársától, Yip Tin-shingtől kölcsönözte.

A Száműzöttek cselekményének magva a triád iránti kötelezettség és a baráti lojalitás feloldhatatlannak tetsző konfliktusa: rutinos végrehajtók azt a feladatot kapják, hogy tegyék el láb alól régi bajtársukat, aki családi ügyek miatt elhagyta a szervezetet. A főnök utasításának önkényes felülbírálása mint opció szóba sem jöhet; antihőseink legfeljebb rövid haladékot adhatnak leendő áldozatuknak, hogy egy utolsó közös munkával megteremtsék rövidesen megözvegyülő felesége és kisded gyermeke anyagi biztonságát.

A pazar képekben elmesélt történet formanyelve végletekig stilizált, a film a heroic bloodshed esztétikai szabályait követi, tehát sármos, drága öltönyöket viselő gentlemanek lövöldöznek lassított snittekben, szuperközeliben lobbannak be a torkolattüzek, a testekbe csapódó golyók nyomán élénkvörös vérpermet száll. Johnny To ismét jelesre vizsgázik feszültségteremtésből, az összecsapások íve szépen felépített, a helyenként infantilis, másutt szofisztikált humor pedig új és kívánatos elemként színezi a néhol a western műfajával is kacérkodó mozit.

A Száműzöttek intelligens és látványos, elegáns és átgondolt, drámai erényekben bővelkedő munka a hongkongi triádfilmek mesterétől, ily minőségében pedig vitán felül a hónap egyik legfontosabb bemutatója a hazai filmszínházakban.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/10 59-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9148