|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
DVDBatman: A kezdet kezdeteBata Norbert
Batman: Year One – amerikai, 2011. Rendezte: Sam Liu, Lauren Montgomery. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: ProVideo. 61 perc. Közel két évtizede a többé-kevésbé rendszeresen feltűnő élőszereplős Batman-mozik közötti szünetekben jobbára rajzfilmekben követhetjük nyomon a Sötét Lovag kalandjait, remekbe szabott tételektől (Batman: A rém álarca) felemás verziókig (Batman és Drakula). Az egészestés játékidő alsó határát súrolja a legújabb Batman-rajzfilm, amely különleges helyet foglal el a sorban: Frank Miller 1987-es, hat éve magyarul is megjelent legendás képregénye, a Batman: Az első év igen szoros adaptációja. Miller művében – melynek kulcsjelenetei Nolan első Batmanjében is felbukkannak – az egymást keresztező kétszálú cselekmény egyfelől azt követi le, a Gothambe visszatérő Bruce Wayne bűnüldözői szárnypróbálgatásai miként vezetnek el alteregójához, Batmanhez, másfelől pedig a korrupt rendőrségből kilógó becsületes hadnagy, Jim Gordon tevékenységére koncentrál – a rajzfilm azonban nemcsak a sztorivezetést és a figurák szövegét veszi át jóformán hiánytalanul, hanem vizuálisan is a képkockákra épít, s lényegében storyboardként használja fel a képregényt. Saját hozzájárulása csekély – közülük néhány harcjelenet, illetve az eredetileg is kissé összecsapott finálé felturbózását célzó mozzanatok hangsúlyosak –, az érdemek inkább a Miller-féle Gothamet átható reménytelenség, kiégettség és züllöttség átültetésében ragadhatók meg. Ennek eredményeképp a nálunk az HBO-n bemutatott, éjsötét hangvételű 2010-es Batman: Piros Sisak ellenhez hasonlóan megtekintése egyáltalán nem ajánlható a kisebb korosztály számára – ne tévesszen meg a rajzfilmes formátum.
Extrák: bepillantások egyéb rajzfilmekbe; bónusz Macskanő-kisfilm.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1136 átlag: 5.4 |
|
|
|
|