KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/június
• Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
• Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
• Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
• Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
• Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
• Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...

• Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
• Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
• Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
• Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille

• Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
• N. N.: Woody Allen filmjei
• Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
• Robinson David: Mozi-isten Indiában
• Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
• Veress József: Ászja
• Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
• Nagy András: Hajadon feleség
• Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
• Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
• Hegedűs Tibor: A csendestárs
• Schéry András: Világvége közös ágyunkban
• Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
• Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
• Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
• Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
• Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
• Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
• Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
• Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
• Molnár Gál Péter: Szakadék
• Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
• Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
• Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
• Máriássy Judit: Filmszínészek?
• Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Batman: A kezdet kezdete

Bata Norbert

Batman: Year One – amerikai, 2011. Rendezte: Sam Liu, Lauren Montgomery. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: ProVideo. 61 perc.

Közel két évtizede a többé-kevésbé rendszeresen feltűnő élőszereplős Batman-mozik közötti szünetekben jobbára rajzfilmekben követhetjük nyomon a Sötét Lovag kalandjait, remekbe szabott tételektől (Batman: A rém álarca) felemás verziókig (Batman és Drakula). Az egészestés játékidő alsó határát súrolja a legújabb Batman-rajzfilm, amely különleges helyet foglal el a sorban: Frank Miller 1987-es, hat éve magyarul is megjelent legendás képregénye, a Batman: Az első év igen szoros adaptációja. Miller művében – melynek kulcsjelenetei Nolan első Batmanjében is felbukkannak – az egymást keresztező kétszálú cselekmény egyfelől azt követi le, a Gothambe visszatérő Bruce Wayne bűnüldözői szárnypróbálgatásai miként vezetnek el alteregójához, Batmanhez, másfelől pedig a korrupt rendőrségből kilógó becsületes hadnagy, Jim Gordon tevékenységére koncentrál – a rajzfilm azonban nemcsak a sztorivezetést és a figurák szövegét veszi át jóformán hiánytalanul, hanem vizuálisan is a képkockákra épít, s lényegében storyboardként használja fel a képregényt. Saját hozzájárulása csekély – közülük néhány harcjelenet, illetve az eredetileg is kissé összecsapott finálé felturbózását célzó mozzanatok hangsúlyosak –, az érdemek inkább a Miller-féle Gothamet átható reménytelenség, kiégettség és züllöttség átültetésében ragadhatók meg. Ennek eredményeképp a nálunk az HBO-n bemutatott, éjsötét hangvételű 2010-es Batman: Piros Sisak ellenhez hasonlóan megtekintése egyáltalán nem ajánlható a kisebb korosztály számára – ne tévesszen meg a rajzfilmes formátum.

Extrák: bepillantások egyéb rajzfilmekbe; bónusz Macskanő-kisfilm.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/12 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10898