|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
DVDSzövetség az ördöggelPápai Zsolt
Shake Hands with the Devil – kanadai, 2007. Rendezte: Roger Spottiswoode. Szereplők: Roy Dupuis, Owen Sejake, James Gallanders. Forgalmazó: Cinetel. 108 perc. 1994 tavaszán, mindössze száz nap alatt közel egymillió embert gyilkoltak le Ruandában az évszázados hátterű törzsi–nemzetiségi csatározásokban, a hutuk és a tuszik közti konfliktusban. Az ezredvég egyik legnagyobb botrányához – csakúgy, mint a szintén ekkoriban zajló horvátországi és boszniai vendettákhoz – az odadelegált ENSZ-erők csupán asszisztáltak, bár képesek lettek volna elejét venni a vérengzésnek. A békemisszió vezetője, a kanadai Roméo Dallaire tábornok – aki az események forrpontján magával Boutros-Ghali ENSZ főtitkárral is szembeszállt a veszélyeztetett tuszik védelmében – hazatérve megírta emlékiratait, melynek alapján előbb dokumentumfilm (Shake Hands with the Devil: The Journey of Roméo Dallaire), majd pedig játékfilm készült. A Sam Peckinpah vágójaként indult, majd rendezőként a legkülönbözőbb rendű és rangú filmeket jegyző Roger Spottiswoode igyekezett hű maradni a Dallaire könyvében leírtakhoz, és kizárólag az egykori események helyszínein forgatott. A Szövetség az ördöggel ellentmondásos film lett: az első pillanatától bevonzza a nézőt és végig feszült marad, ráadásul számos hatásos, delejező-dermesztő (leginkább Roland Joffé Gyilkos mezők című filmjét idéző) képsor is akad benne, viszont éppen azokat a kérdéseket maszatolja el, amelyek a népirtás magyarázatául szolgálhatnának. Spottiswoode az Egyesült Államok és Franciaország felelősségét alig néhány mondatban érinti csupán, jóllehet ennek a két hatalomnak döntő szerepe volt abban, hogy az ENSZ-katonák végül is nem kaptak felhatalmazást az erő alkalmazására a helyi mészárosokkal szemben. A film végeredményben inkább egy jól felépített és számos elemében hatásos akciódráma, semmint oknyomozó tanulmány.
Extrák: képgaléria és előzetes.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 774 átlag: 5.68 |
|
|
|
|