|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
DVDMagyar animációs sorozatokBata Norbert
Mikrobi – magyar, 1975. Rendezte: Mata János. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: MTVA. 124 perc. Pityke őrmester – magyar, 1979. Rendezte: Maros Zoltán. Szereplők: rajzfilmfigurák. Forgalmazó: MTVA. 96 perc.
A robot és a rendőr: az
egyetemes tömegkultúrában oly nagy karriert befutott, mitikussá érett figurák a
magyar élőszereplős filmekben jobbára csak korlátozottan vagy korlátoltan
jelentek meg. Mindazonáltal a televíziós bemutatásra gyártott animációs sorozatok
igyekeztek javítani a mérlegen: mindkét figura markánsan más színben jelent meg
ezekben, mint az élőszereplős opuszokban. Mondhatni,
nyertes csapat állt össze újra, hogy megszülethessen a magyar (rajz)film első
emblematikus robothőse: a rendező Mata János, a dramaturg Bálint Ágnes és a
zeneszerző Lovas Ferenc előzőleg a Kukori
és Kotkoda baromfiólbeli mikrokozmoszával arattak sikert, hogy 1974–75
között a világűr makrokozmoszába merészkedjenek a Mikrobival. A sorozat érdekes módon a rádióból érkezett, népszerű
hangjáték előzte meg, melynek tizenhárom részét dolgozták rajzfilmmé, s
egyúttal jelentősen visszavettek a rádiós széria tudományos-ismeretterjesztő
szakszövegeiből. Megtartották viszont a sorozat szellemiségét (középpontban a
lehetséges alternatív életformák iránt mutatott rokonszenvvel), s ami még
fontosabb: a Mikrobit szinkronizáló, ragyogó Csákányi Lászlót, aki nélkül
aligha képzelhetők el a zsémbes pesztra-robot kalandjai a gyerekcsapattal, élen
a legkisebb lurkóval, Peppével. A bolygóközi utazásokhoz az alkotók, úttörő
módon, a Központi Fizikai Kutató Intézet informatikai eszközeit is igénybe
vették: a gyerekek űrhajója – melynek felemelkedése rendszeresen visszatérő kép
– számítógép felhasználásával készült. Kevésbé előremutató, de feljegyezhető: a
futurisztikus miliőt bizonyos beállításokban makettekről készült fotók adják. A
Mikrobi sci-fi témáihoz és sajátos
formai megoldásaihoz képest a Belügyminisztérium megrendelésére készült,
1979–80-as Pityke – Maros Zoltán
ugyancsak tizenhárom epizódos szériája – minden értelemben földhözragadtnak
tűnik: az űr helyett a kortárs Budapest utcái vonzzák, az intergalaktikus nagy
utazások helyett a kisszerű bűnözés berkeibe enged bepillantást, s rajzai is
szerényebben kidolgozottak. Igaz, őrmester főhőse – neki Kern András kölcsönzi
a hangját – számítógéppel vív szellemi csatát, mielőtt hű ebe, Marcipán és
gyerekpajtásai segítségével nekilódul lefülelni a bitangokat. Extrák:
Nincsenek. A két sorozat két külön kiadvány.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1093 átlag: 5.48 |
|
|
|
|