|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
MoziOculusVarga Zoltán
Oculus – amerikai, 2013.
Rendezte: Mike Flanagan. Írta: Mike Flanagan, Jeff Howard. Kép: Michael
Fimognari. Zene: the Newton Brothers. Szereplők: Karen Gillan (Kaylie), Brenton
Thwaites (Tim), Katee Sackhoff (Marie), Rory Cochrane (Alan). Gyártó:
Relativity Media / Intrepid Pictures. Forgalmazó: JIL Kft. Feliratos. 103p
A tükör mindig is megkülönböztetett
figyelemben részesült a fantasztikumban, kivált a horrorfilmek használják
előszeretettel; leginkább mint egy másik dimenzióra nyíló kapu, szellemeket s
démonokat megmutató felület kapott szerepet, nem is beszélve a tükrökben
villanásnyi időre feltűnő fantomok okozta sokkhatásról (a Dead of Night brit klasszikusától kezdve). Most elérkezett a műfaj
történetében az a pillanat, amikor maga a tükör avanzsál főrémmé: nem a
szörnyvilág tartozéka immár, hanem a legfőbb ártó lény, ami (aki?) évszázadok
óta romlást s pusztulást hoz birtokosaira, őrületbe kergetve őket, hagymázas
víziókkal bizonytalanítva el valóság és képzelgés határvonalait.
A nagymúltú motívum
újszerű használata tehát ígéretes, a kiváló James Wan-horrorok (Insidious, Démonok között) nyomdokain haladó Oculus azonban felemás módon felel meg várakozásainknak. Előnyt
élveznek az elkoptatott klisék: a kelleténél jóval többször tűnnek föl világító
szemű, semmiből előbukkanó kísértetfigurák, a tükör pedig a cselekmény
előrehaladtával mintha háttérbe szorulna. Ugyancsak ront az összképen a filmet
eluraló cikázás a múlt és a jelen idősíkja között, amit a valóság és a
hallucinációk összemosódása tetéz; ezek ugyan eredményeznek emlékezetes
momentumokat – az almába harapás jelenete nehezen lesz feledhető –, a
szorongáskeltő misztikum helyett inkább a nézői zavart fokozzák. Addig azonban,
amíg nagyon éles az ellentét a tükör rejtélyét felfedni igyekvő és traumatikus
gyerekkorukat értelmezni próbáló testvérpár tagjai között a magyarázat mibenlétéről,
a sejtetésre és kétértelműségekre alapozott feszültségépítés is működik. A
főrém mellett elsősorban ettől érdekes az Oculus:
a megfigyelés kényszere, a nézés aktusa, a látvány értelmezése és az
elkeseredett magyarázatkeresés a műfaj alapelemeire is nyomatékosan és ügyesen
reflektálnak.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 225 átlag: 5.4 |
|
|
|
|