|
Év
1980/június
|
Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...
Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille
Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
N. N.: Woody Allen filmjei
Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
Robinson David: Mozi-isten Indiában
Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
Veress József: Ászja
Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
Nagy András: Hajadon feleség
Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
Hegedűs Tibor: A csendestárs
Schéry András: Világvége közös ágyunkban
Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
Molnár Gál Péter: Szakadék
Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
Máriássy Judit: Filmszínészek?
Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz
|
|
|
|
|
|
|
KrónikaKéptávíróN. N.
Feketelista Hollywoodban? Az amerikai színész-szakszervezet attól tart, hogy az iraki háború ellen fellépő színészek szankciókra számíthatnak. A jobboldali Fox tévé felmérése szerint a nézők 76 %-a követeli, hogy hallgattassák el a pacifista sztárokat. Sokan szeretnék Martin Sheen eltávolítását a Fehér Ház című sorozatból, amelyben az amerikai elnököt alakítja. Sean Penn nevét pedig (akinek apja McCarthy szenátor idején már megtapasztalhatta a feketelista súlyos egzisztenciális hátrányait) épp most törölték egy filmvígjáték stáblistájáról.
*
Abel Ferrara a New York-i nehézfiúk és könnyűvérű lányok krónikása új filmjében egy sztriptízbár sűrű atmoszférájába vezeti be nézőit. A Go-go Tales azonban nem ezért lett a pletykalapok csemegéje, hanem a főszereplők miatt: úgy hírlik, Naomi Campbell és Claudia Schiffer is igent mondott a felkérésre.
*
Folytatódik a francia klasszikusokból készülő remake-ek sora. Míg Neil Jordan legfrissebb filmje, a Good Thief (Jó tolvaj) Jean-Pierre Melville első bűnügyi filmje a Bob nagyban játszik forgatókönyve alapján készült, Luc Besson produkciós cége a Királylány a feleségem kosztümös filmsikerét dolgozza fel újra Tulipános Fanfan címen – Gerard Phillipe után Vincent Perez-zel a címszerepben.
*
Hetven éves korában meghalt Stan Brakhage az amerikai kísérleti filmezés doyenje. Az ötvenes évek közepe óta majdnem négyszáz rövidfilmet készítő avantgarde művész a hollywoodi mainstreamre is hatott. Egyedülálló montázstechnikája az amerikai kísérleti film legszívesebben másolt alkotójává tette (többek között az ő nevéhez fűződik a Harcosok klubjából is ismerős szubliminális képsorok első művészi alkalmazása) – manapság olyan rendezők sorolják magukat a „tanítványai” közé, mint Martin Scorsese és David Fincher.
*
46 esztendős korában öngyilkos lett Leslie Cheung, a hong kongi filmipar legnagyobb romantikus férfisztárja (és az egyetlen, aki nyíltan felvállalta homoszexualitását): egy ötcsillagos szálloda egyik ablakából kiugorva vetett véget életének. Cheung a 80-as évektől jelentős szerepet kapott a helyi új hullám sikereiben, kivételes módon mind a kínai oldalon (Isten veled ágyasom, Csábító Hold), mind Hong Kongban (Szebb holnap, Rouge, A vadság napjai).
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1076 átlag: 5.56 |
|
|
|
|