KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/június
• Zsugán István: A filmnyelvi kísérletektől az új-narrativitásig Beszélgetés Bódy Gáborral a Nárcisz és Psyché készítése közben
• Faragó Vilmos: Kócsag jelenti Kojak Budapesten
• Kézdi-Kovács Zsolt: Filmes és mozis Georg Höllering (1898–1980)
VITA
• Lázár István: Czink Bélának van arca Vita filmjelenségekről – s még valamiről
• Galsai Pongrác: Lázár Istvánnal...
• Csala Károly: Ki mondta, hogy nincs arca...

• Hegedűs Zoltán: Felelet nincs Talán az ördög
• Almási Miklós: „Aki ezt olvassa, hüje” American Graffiti
• Béládi Miklós: Valamiért, valami mellett, valami ellen Filmstúdiók: számvetés és önértékelés III.
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Derűs családi katasztrófák Dusanbe
• Bikácsy Gergely: A képzelet igazsága Lille

• Bikácsy Gergely: A született szemüveges Annie Hall
• N. N.: Woody Allen filmjei
• Molnár Gál Péter: Buster Keaton, Beckett bohóca
• Robinson David: Mozi-isten Indiában
• Hegyi Gyula: „Kultúrát istállóban nem terjeszthetünk”
LÁTTUK MÉG
• Veress József: Ászja
• Kulcsár Mária: Kicsi a kocsi, de erős
• Nagy András: Hajadon feleség
• Kulcsár Mária: Anton, a varázsló
• Bognár Éva: Halló, Kecskeszakáll!
• Hegedűs Tibor: A csendestárs
• Schéry András: Világvége közös ágyunkban
• Koltai Ágnes: Az egyik énekel, a másik nem
• Hegyi Gyula: Gyermekkorom kenyere
• Harmat György: Egy másik férfi és egy másik nő
• Józsa György Gábor: Szekfű vodkával
TELEVÍZÓ
• Csala Károly: Az „életszerűség” – és ami előtte van A televízió és a dokumentumjátékfilm
• Berkes Erzsébet: Litera-túra a képernyőn Irodalmi barangolások
• Ökrös László: Tévét néznek a tévében Adáshiba
• Kerényi Mária: A látvány: varázslat Beszélgetés Balassa Sándorral
TÉVÉMOZI
• Molnár Gál Péter: Iszákosok utcája
• Molnár Gál Péter: Szakadék
• Zalán Vince: Amerikai anzix
TELEVÍZÓ
• Gambetti Giacomo: Pártok, csatornák, jogszabályok Az olasz televízió
KÖNYV
• Beke László: „...Van saját Moholy-Nagy örökségünk”
• Máriássy Judit: Filmszínészek?
• Bádonfai Gábor: Olasz kismonográfia – magyar rendezőről
POSTA
• N. N.: Olvasói levél – Szerkesztői válasz

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Glauber Rocha halálára

N. N.

 

1981. augusztus 22-én Rio de Janeiróban, 42 éves korában meghalt Glauber Rocha. A brazil film új hullámának, a „cinema nôvo”-nak legismertebb, legvitatottabb alkotója volt. Filmkritikusként kezdte, majd dokumentumfilmeket rendezett. A hatvanas évek közepén-végén világszerte ismertté vált, a különböző nemzeti új hullámok legfontosabb filmesei között is vezető szerepet játszott. Művészetét olykor Godard-éhoz, máskor a korai Jancsóéhoz hasonlították. Jelentős művei közül (Isten és Ördög a Nap földjén, 1964), A föld transzban (1967), Antonio das Mortes (1969), A hétfejű oroszlán (1970). Magyarországon csak a Föld transzbant mutatták be.

A hetvenes évek sehol sem kedveztek az új hullámnak, Brazíliában pedig az évtized közepéig rendkívül erős jobboldali diktatúra uralkodott, mely csak néhány éve enyhített politikai gyakorlatán. Más jelentős brazil rendezőkhöz hasonlóan Rocha 1971-ben száműzetésbe kényszerült, évek múlva tért csak haza. A tavalyi velencei fesztiválon bemutatott utolsó filmjét, A föld korát ellentmondásosan, de inkább elutasítóan fogadta a nemzetközi kritika. Glauber Rocha a hírek szerint nehéz helyzetben, elszigetelten halt meg. S vele a hatvanas évek filmnyelvi és társadalmi forradalmainak egyik jelentős alakja.

 

GLAUBER ROCHA FILMJEI

 

Rövidfilmek

 

1957 Un día na rampa (Egy nap a rakparton)

1958 O patio (Az udvar)

1959 A cruz na praça (Kereszt a téren)

1966 Amazonas, Amazonas

Maranhão 66

 

Játékfilmek

1962 Barravento

1964 Dens e o Diabo na terra do sol (Isten és

Ördög a Nap földjén)

1967 A föld transzban (Terra em transe)

1968 Cancer (Rák)

1969 Antonio das Mortes (Halálosztó Antonio)

1970 Der leone has sept cabezas (A hétfejű oroszlán)

Cabezas cortadas (Levágott fejek)

1973 Historia do Brazil (Brazília története)

1974 O nascimento dos Deuses (Az istenek születése) – forgatókönyvíró

1975 Claro

1977 Di Cavalcanti (Cavalcantiról)

1979 Jorje Amado no cinema (Jorje Amado a moziban)

1980 A idade da terra (A föld kora)

1963-ban jelent meg A brazil filmművészet kritikus szemmel (Revisão Critica do Cinema Brasileiro) című könyve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1981/11 02. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7262