KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/szeptember
• Csala Károly: Az edző és csapata Filmstúdiók: számvetés és önértékelés IV. Beszélgetés Nemeskürty Istvánnal
• Bán Róbert: Rényi Tamás (1929–1980)
• Galsai Pongrác: Kettő és még egy Kosztolányi Színes tintákról álmodom
• Váncsa István: Tengerre, magyar! Naplemente délben
• Koltai Ágnes: A filmszociográfia vonzásában Beszélgetés Gulyás Gyulával és Gulyás Jánossal
• Almási Miklós: Sóder –mennykő helyett Hálózat
• Csurka István: Vértelenül Hidegvérrel
FESZTIVÁL
• Schéry András: Régi óra lassan jár Jegyzetek a svájci filmhétről
• N. N.: A Svájci Filmhét bemutatói

• Székely Gabriella: Miért sikerül a lengyel filmeseknek? Beszélgetés Krzysztof Kie¶lowskival
• Zalán Vince: Tovább szól a bádogdob Új nyugatnémet filmekről
• N. N.: Elsőfilmes rendezők az NSzK-ban
FESZTIVÁL
• Matos Lajos: A jövő – egyenes adásban Trieszt

• Zsugán István: Stockholmból nézve... Budapesti beszélgetés Herskó Jánossal
LÁTTUK MÉG
• Báron György: Dicsőségre ítélve
• Harmat György: Bosszúvágy
• Szendi Gábor: A Szentév
• Hegedűs Tibor: Negyedik fázis
• Bende Monika: Pisztrángok
• Hegyi Gyula: Az örökbefogadott lány
• Loránd Gábor: Pénektől hétfőig
• Koltai Ágnes: Cserebere
• Barabás Judit: Mégis meglátod az eget
• Hegedűs Tibor: Mondd, hogy mindent megteszel értem
• Zilahi Judit: Tűz a fűben
• Urbán Mária: Az 51-es dosszié
TELEVÍZÓ
• Bojár Iván: Képzőművészet és képernyő Beszélgetés D. Fehér Zsuzsával
• Bársony Éva: Mercedes a rollervrsenyen Beszélgetés Gaál Istvánnal
• Lukácsy Sándor: A besúgó antropológiája Páskándi Géza: Vendégség
• Bikácsy Gergely: Sakálok A Danton-ügy
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Eladó kísértet
• Karcsai Kulcsár István: A méhkirálynő
• Karcsai Kulcsár István: Makra
KÖNYV
• Bárdos Judit: Barabas: Dovzsenko
• Zalán Vince: A forgatókönyvíró visszatér
POSTA
• Avar János: Cronkite-kiigazítás Olvasói levél
• Reinecke Hubert: Apróbb hibák Olvasói levél

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Lengyel film

Wajda ecsetje és ceruzája

A másik múzsa

Veress József

Wajda festőként kezdte művészi pályafutását.

Senki sem lehet próféta a saját hazájában – tartja a mondás, mely a filmvilágban nem mindig érvényes. Federico Fellinit az olaszok istenítik, Andrej Tarkovszkijt – igaz, csak a nagy fordulatot követően – az oroszok valósággal szentté avatták, ami pedig Andrzej Wajdát illeti, immár évtizedek óta tartó permanens kultusszal ékesített élő klasszikusnak számít Lengyelországban. Túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy népszerűsége szinte a hollywoodi sztárokéval vetekszik.

A Mester iránt érzett áhítatnak látványosak a bizonyítékai. Évekkel ezelőtt, egy kerek születésnapon magam is ott voltam a kilométernyi sorban a lelkes tisztelgők között, akik köszöntötték a rendezőt, a kiadók pedig évek, sőt évtizedek óta ontják a róla és művészetéről szóló könyveket. Csak a közelmúltban közel tucat (!) színvonalasmonográfia, album, összeállítás látott napvilágot a Wajda-univerzum problémaköreiben.

Két friss újdonság.KrzysztofKornacki vaskos kötetben mutatta be a Hamu és gyémánt, azaz a legismertebb Wajda-opus történetét – a fogantatástól az utóéletig. A páratlanul érdekes dokumentáció közel félezer oldalon taglalja a legkülönbözőbb kérdéseket (a koncepció alakulása, az ihlető regény és a mozgóképi megvalósítás, a történelmi háttér, a szereplőválasztás, a forgatás körülményei, különböző beállítás-elképzelések, társadalmi visszhang, a kritikai reflexiók, a külföldi értelmezések stb.), igényes az elemzés, unikális a fotóanyag, eredetiek a források, a szerző figyelme minden elképzelhető részletre kiterjed. Mintaszerű, szinte tudományos igényű film-filológiai bravúr a munka, bár lenne hasonló magyar „testvére” (mondjuk a Szegénylegényekről vagy a Szerelemről). 

* 

Egy másik reprezentatív nyomdatermék Wajda rajzait, festményeit, vázlatait tartalmazza: a filmek születése előtt vagy közben megörökített vizuális ötleteket, színek és vonalak fantáziadús halmazát, papírra rögzített gyorsfényképeket kollégákról, benyomásokról, hangulatokról, élményekről, utazási impressziókról, a tartalmas élet és izgalmas műhely megannyi emlékezetes pillanatáról.

A filmalkotók képzőművészeti érdeklődésére és invenciójára számos példát ismerünk. EliaKazan gyakran idézett szentenciája szerint a rendezőnek mindenhez értenie kell, így természetesenés főképpen a látvány mikroszkopikus részleteire bontott elképzelésének, a hatáskeltő effektusok festői megtervezésének, az ideális arányok és távlatok kialakításának valamennyi mozzanatához is. Andrzej Wajda esetében a kötődés ehhez a másik Múzsához azért szorosabb az átlagosnál, mert első stúdiumai szorosan ehhez a világhoz kapcsolódtak, köztudott, hogy tanulmányait festőtanoncként kezdte a lódzi főiskolán. Az első szerelem motívumát a magyarul is olvasható önéletrajzi vallomás magyarázza: A huszonnégy tubus olajfesték, melyet a tizenöt éves ifjú annakidején kapott, felgyújtotta a képzeletét.Állítása szerint ez volt életében a „legértékesebb ajándék”, ami talán túlzás, de a lelkes elragadtatás szavai őszinték: „Különösen a festékek illata maradt meg az emlékezetemben, még ma is, amikor néha ellátogatok a Képzőművészeti Akadémia műtermeibe, a festék illata hat rám a legerősebben, és arra emlékeztet, hogy ha nem vagyok olyan gyenge jellem, hosszú életem során sok-sok boldog órát tölthettem volna festéssel.” (A film és más hívságok – Osiris Kiadó Bp. 2002. Ford. Éles Márta)Tegyük hozzá az őszinte feltárulkozáshoz: ami elveszett a réven, később gazdagon megtérült a vámon. Az érdeklődés megváltozása fölerősítette az irodalmi inspirációkat s miután forgatni kezdett, egymás után kerültek vászonra Wajda tolmácsolásában a jeles prózai és drámai darabok celluloid-változatai.

Miért aludt el kezdeti eufóriájának lángja s mi magyarázza, hogy később mégis újra és újra visszatért a festészethez? Meggyőző a vallomás: elvesztette a hitet önmagában, szegényesnek és kiforratlannak találta képzeletvilágát. Noha több barátja volt a festők, mint a filmesek között, kitartás híján megfutamodott: „Féltem, hogy csupán egy leszek azok közül, akik elvégezték a Krakkói Képzőművészeti Akadémiát.” A kalandnak és a tapasztalatoknak azonban hasznát vette pályaválasztásának módosítása után is – ha úgy tetszik, vérbeli profi amatőrként. Immár görcsök nélkül tért vissza időnként korábbi kedvteléséhez.

Feltűnő a gyűjteményben publikált rajzok sokszínűsége. Dominánsak a válogatásban a puritán technikával elkészített hommage-variációk. Markáns karakterek, beszédes arcok néznek ránk az oldalakról. A szigorú tekintetű NagisaOshimáról, Robert Altman nyugalmat árasztó sziluettjéről, a töprengő Gustav Holoubekről, az Ateneum-színházbeli játszótársról, a derűs JerzySkolimowskiról, a kiváncsi Paul Mazurskyról, a szigorú VolkerSchlöndorffrólszinte „beszélnek” a skiccek. Kidolgozott portréfotók sem lehetnének élesebbek.Még a morózus Godard is modellt ült szerzőnknek. A szent szörnyeteg, aki rendszerint elbarikádozta magát a szakmától, szokatlan nagyvonalúsággal megnyílt előtte: a kísérőszövegből megtudjuk, hogy a francia rendező fel akarta kérni pályatársát egy stúdiómogul szerepének eljátszására (a terv meghiúsult). A hála: modellje megörökítette a sötét szemüvege mögé rejtőző figura kesernyés fintorát. Jobban járt a testi-lelki jóbarát, RomanPolanski. Az őt megidéző könnyed pasztelltöredék 1981-ből való, amikor az ég éppen zengett, s a tékozló fiú hazatért, hogy az otthoni színházban eljátssza Mozartot az Amadeusban.

A tételeknek számos darabja tekinthető kinematográfiai „mellékterméknek”. Szergej Eizenstein hatásáról árulkodik egy korai mappa: a még főiskolás Wajdát a Jégmezők lovagja impozáns kompozíciói ihlették meg. Mérnöki tervezést egyébként a szovjet rendezőtől is tanult. Több emlékezetes Wajda-film szuggesztív vízióira ráismerhetünk embrionális állapotukban is (Lotna, Pilátus és a többiek, Menyegző, Ördögök, A karmester, Szerelmi krónika stb.). Meghitt találkozások tükrei a japán metszetek. Bensőséges személyesség hatja át az összes papírt: Andrzej Wajda emócióval átfűtötten mutatja meg barátait, ismerőseit, megfigyeléseit. Lefegyverző a kidolgozás cizellálatlan egyszerűsége.

Woody Allen nevét feltehetően akkor is ismernénk, ha csak humoreszkeket írt volna és sosem vonul műterembe. Ingmar Bergman, a tollforgató prózai remekekkel gazdagította a világirodalmat, melyek – a celluloid-életműtől függetlenül – örökbecsűek. Talán nem tévedek, amikor azt állítom: Andrzej Wajdaecsettel és ceruzával kreált víziói egyetlen filmjének ismerete nélkül is megérdemelnék a fekete-fehér és szivárványszínekben pompázó nyomdafestéket. 

Andrzej Wajda: Rysunki z calegozycia– SwiatKsiazki,Warszawa 2011.
KrzysztofKornacki: Popiól i diament AndrzejaWajdy – Slowo/Obrazterytoria, Gdansk 2011


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/07 42-43. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11511