KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/szeptember
• Csala Károly: Az edző és csapata Filmstúdiók: számvetés és önértékelés IV. Beszélgetés Nemeskürty Istvánnal
• Bán Róbert: Rényi Tamás (1929–1980)
• Galsai Pongrác: Kettő és még egy Kosztolányi Színes tintákról álmodom
• Váncsa István: Tengerre, magyar! Naplemente délben
• Koltai Ágnes: A filmszociográfia vonzásában Beszélgetés Gulyás Gyulával és Gulyás Jánossal
• Almási Miklós: Sóder –mennykő helyett Hálózat
• Csurka István: Vértelenül Hidegvérrel
FESZTIVÁL
• Schéry András: Régi óra lassan jár Jegyzetek a svájci filmhétről
• N. N.: A Svájci Filmhét bemutatói

• Székely Gabriella: Miért sikerül a lengyel filmeseknek? Beszélgetés Krzysztof Kie¶lowskival
• Zalán Vince: Tovább szól a bádogdob Új nyugatnémet filmekről
• N. N.: Elsőfilmes rendezők az NSzK-ban
FESZTIVÁL
• Matos Lajos: A jövő – egyenes adásban Trieszt

• Zsugán István: Stockholmból nézve... Budapesti beszélgetés Herskó Jánossal
LÁTTUK MÉG
• Báron György: Dicsőségre ítélve
• Harmat György: Bosszúvágy
• Szendi Gábor: A Szentév
• Hegedűs Tibor: Negyedik fázis
• Bende Monika: Pisztrángok
• Hegyi Gyula: Az örökbefogadott lány
• Loránd Gábor: Pénektől hétfőig
• Koltai Ágnes: Cserebere
• Barabás Judit: Mégis meglátod az eget
• Hegedűs Tibor: Mondd, hogy mindent megteszel értem
• Zilahi Judit: Tűz a fűben
• Urbán Mária: Az 51-es dosszié
TELEVÍZÓ
• Bojár Iván: Képzőművészet és képernyő Beszélgetés D. Fehér Zsuzsával
• Bársony Éva: Mercedes a rollervrsenyen Beszélgetés Gaál Istvánnal
• Lukácsy Sándor: A besúgó antropológiája Páskándi Géza: Vendégség
• Bikácsy Gergely: Sakálok A Danton-ügy
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Eladó kísértet
• Karcsai Kulcsár István: A méhkirálynő
• Karcsai Kulcsár István: Makra
KÖNYV
• Bárdos Judit: Barabas: Dovzsenko
• Zalán Vince: A forgatókönyvíró visszatér
POSTA
• Avar János: Cronkite-kiigazítás Olvasói levél
• Reinecke Hubert: Apróbb hibák Olvasói levél

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Televízó

Magyar plazma

Új kvíz, régi örömök

Hirsch Tibor

Kemény kor könyörtelen vetélkedőt kíván.

 

Persze, hogy nem a Legyen ön is milliomos!-sal kezdődött, még ha ennek a műsornak glóbuszt hódító változatai futtatták is föl igazán a réges-régi televíziós kvízhagyományt. Az RTL Klub kínálta Vágó-féle vetélkedőt gyors ellenlépés is követte akkor a konkurenciánál: jött és bukott a Multimilliomos. És ahogy a csatornák licensz-felelősei, mindenféle kártyákat tartva a kézben, vetélkedőt dobnak a vetélkedőre – Ászt a Királyra –, éppen most lehetett végre a másik lapjára odacsapni a legfrissebb világsikert: mert hogy már megvan nekik, hát a TV2-ben előhúzták az Egy a 100 ellent többé ez sem rejtőzködik a honi nézők tekintete elől a globális médiapakliban.

No de mitől ment föl ennyire a közönséges műveltségi vetélkedők nézettségszám-növelő ázsiója odakint a nagyvilágban? Nem véletlen, hogy már a „Legyen ön is…” kezdetű rövid mondatban sem szerepel az okosság és annak ilyen-olyan szinonimái. Mondjuk, hogy „Ki miben tudós?” És hogy a kvízjáték „teljesítmény és jutalom” közönségcsalogató elegyéből esze ágában sincs pont a teljesítményt kiugrasztani, mondjuk olyan felszólítással, hogy „Törd a fejed!”, annál inkább a jutalmat. És ami talán még fontosabb: ezt a jutalmat nem a valami csodalénynek ígéri, hanem éppen önnek.

Bizony, nem lehetne ma vetélkedőt indítani „Lássuk, mit tud Superman!” vagy „Nézd, mekkora zsenik vannak!” címmel. „Mindenki tarsolyában hordja a médiasztárság plusz a kőgazdagság marsallbotját” – így szól a korszerű üzenet, Napóleon után szabadon. Legyen hát ön is milliomos.

No de akkor mi van az új kvíz-formattal? Természetesen az Egy a 100 ellen is szól siker és pénz hihető ígéretéről, de többről is. Az a bizonyos „Falka”, az új vetélkedő extrája, mégiscsak rafinált találmány. Előzményei a kegyetlen kiszavazó szertartások, Való Világ-villából, a Big Brother-házból, túlélő közösségből, akárhonnan. Hogy tudniilli, van tarsolyomban marsallbot, de a többiek az utolsó pillanatban is kicsavarhatják a kezemből.

Mert ez egy igen-igen kemény világ. „Ember embernek farkasa.” Ami mostanság már nem elrettentés a kapitalizmustól, hanem szórakoztató momentum, amit a néző élvez. Ha nem is a széttépésre szakosodott ordasoknak drukkol, csak ha az egyedüli játékos kezébe valahogy nagyon nem illik a marsallbot. A néző a falkának akkor drukkol, amikor a természetben is így tenne. A szerencsétlen példány tűnjön az útból. A vesztesre rá van írva, hogy vesztes. Ha valahogy el is jut a tizennegyedik kérdésig, a megzabált lúzerről igenis előre látszik, hogy legvégül rosszul dönt. Jöjjön hát a Falka.

Nem kell megvetni ezért nagyon néző-magunkat, hiszen nem csak akkor pörget föl miket a magányos hős alaptörténete vetélkedő-helyzetben, ha a Sokaság kedvenc farkastörvényeink szerint éppen ártani akar az Egynek. Talán bizony nem élveztük elégszer, amikor fordítva volt? A milliomos-csinálóban a versenyző (megint csak az arra érdemes) a közönséghez fordult, és azok tippeléssel segítették. Egyáltalán, olyan jó tudni, hogy mások is vannak! Egy kisebb, szorosabb bugyor a stúdióban, a hús-vér közönség bugyra, azután egy nagyobb milliós bugyor odakint, a tévénézők bugyra, esetleg egy még nagyobb, akik nem is néznek, de tudják a Nap és a Föld közti távolságot parszekbe átszámítva, és elvben föl lehet hívni őket. Lehet, hogy a „Sokan és Egyedül” vetélkedő mozgóképes gyökerei Yoda mester tanításáig nyúlnának vissza: van az Erő, odakint és idebent, meríteni lehet belőle, de persze válhatunk ellenségévé is.

A bugyor-forma és hozzá a sci-fi relikviák amúgy az új vetélkedők képi világára stimmelnek is. A kvízműsorok új korszakának például nagy találmánya a sötétség. Azután villanások ebben a sötétben, mélység és távolság. Talán az emberi agyban vagyunk, ahol együtt lakozik a Tudás és a Mohóság, talán csak a Pokolban, ahol lehet drukkolni a gyengét büntető kárhozott-csordának is, és az Erőből – a sokak erejéből – csúfot űző magányos Darth Vadernek is, mikor melyiknek.

Ez az újmódi kvíz-kép mindenesetre a legfrissebb, a „Sokan és Egyedül” változatban bomlik ki igazán. A Legyen ön is milliomos! bugyor-közepébe komponált, fényszegéllyel körített játékosa még csak félszeg vizuális előgyakorlat. Az Egy a 100 ellen versenyzője viszont már mélyben is van és magasan is: erről trükkös, le-föl daruzó kamera-sokadalom gondoskodik. Mert hogy itt már szükség van a fentre is, lentre is, ha egyszer a Gyehenna vezérlőpultjához, és egyben a Star Wars halálcsillag parancsnoki hídjára állították a versenyzőt. Lucifer – ő volna a mindig feketeruhás Sváby – pénzzel és dicsőséggel kísért, ahogy ezredévek óta szokás, és persze először, rituális bevezetésként mindig megmutatja széles mozdulattal a kárhozottak ugyancsak pénzre sóvárgó körkörös kórusát, hiszen ahogy a főördöghöz illik, nem árul zsákbamacskát: az új kvízben a bukás is sokmilliós. Közben a másik hasonlat is érvényes: a Falka odafent, villódzó, távoli monitorjaival, mint csillagok a sötétben, maga az Univerzum. „Legyőzöd!” – sugallja a Sötét Oldal mestere a tanítványnak álnokul.

Emlékszünk még évtizedek messzeségéből a régi, asztalka fölött gubbasztó játékosra, az unalmas szórt fényben, ahogy ceruzáját rágva, vastag szemüvegén át a szemmagasságba állított kamerába hunyorog? Elég volt neki egy függönykulissza a háttérben, sakkóra az asztalon, és úgy nyert a Lúzer. Mert az volt. A néző tudta, hogy a nagyon okos mindenkori nyertes könyvmolyként csakis az élet vesztese lehet. Ha kétségei lettek volna, a végén ott volt a tetszetős tűzzománc-plasztika, úgyis, mint értékes tárgyjutalom. Ezért versengtél, nem épp semmiért… Az ilyesmi a nézőt akkor megnyugtatta. Mint manapság az ötvenmilliós szerencsefia, aki közülünk való. Hiába, a káröröm is örök. Szerencsére ott a Falka.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2007/05 50. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8980