KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/október
SZOVJET FILMEK FESZTIVÁLJA
• Veress József: Őszi paletta
• N. N.: A Szovjet Filmhét filmjei
• Szüszmann György: Majakovszkij és a film
• Majakovszkij Vlagyimir: Előszó egy kiadatlan forgatókönyv-gyűjteményhez
• Majakovszkij Vlagyimir: A forgatókönyv béklyójában

• Zalán Vince: „Hogy a megjövendőlt igazságot megtaláljam” Csontváry
• Sváby Lajos: Csodalényekre van szükségünk? Csontváry
• Faragó Vilmos: Legkisebb Cirkusz Circus Maximus
• Durst György: Mi újság a Balázs Béla Stúdióban?
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Ide nekünk az oroszlánt is! Velence
• Zsugán István: Lázadók – okkal és ok nélkül Locarno

• Csala Károly: Titokzatos hatalmak? Érzéstelenítés nélkül
• Fábián László: A rövidfilm sorsa Az idő egészsége; Forgómozgás
• Berkes Ildikó: Előre a régi ideálok felé Jegyzetek új hollywoodi filmekről
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: Tűzharc
• Barna Márta: Élned kell!
• Schéry András: Stadion akció
• Palugyai István: Pihenőidő
• Zilahi Judit: A csere
• Karcsai Kulcsár István: Norma Rae
• Kulcsár Mária: Sakknovella
• Loránd Gábor: A frontvonal mögött
• Fekete Ibolya: A cukor
• Csala Károly: Fekete folyó
• Ledniczky Márton: Caddie
TELEVÍZÓ
• Koltai Tamás: A hatalom útvesztői Szerelmem, Elektra; Negyedik Henrik király
• Mágori Erzsébet: „A vonatoknak menni kell” Hívójel
• Nemes György: Hámos helyett
• Péterffy András: Változatok elekronikus képre A video kihívása
• R. Székely Julianna: Nem a veszélyt keresem Beszélgetés Halász Mihály operatőrrel
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Tévémozi
KÖNYV
• Csala Károly: Évről évre, hónapról hónapra
• Karcsai Kulcsár István: Egy színházi ember portréja
POSTA
• Scholtz Zoltán: Régóta szeretnék... Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Körmöczi Lászlóné: Érdeklődéssel olvastam... Olvasói levél

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szeleburdi svéd család nyaral

Kovács Kata

Sune i GreklandAll Inclusive – svéd, 2012. Rendezte: Hannes Holm. Írta: Anders Jacobsson, Sören Olsson. Kép: Mats Axby. Zene: Adam Norden. Szereplők: William Ringström (Sune), Morgan Alling (Rudolf), Anja Lundkvist (Karin), Hanna Elffors Elfström (Anna). Gyártó: Eyeworks Film. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Szinkronizált. 90 perc.

Csakúgy, mint Bálint Ágnes ifjúsági regényét, A szeleburdi családot, a nyolcvanas évek óta futó, több mint két tucat kötetet számláló svéd Sune-könyvsorozat bolondos famíliájának kalandjait is számos filmes feldolgozás örökíti meg. Ezek közül kettőt is jegyez Hannes Holm: a 2013-as családi moziban Anderssonék Olaszországba utaznak, a nálunk most forgalmazásba kerülő, 2012-es vígjátékban pedig az all inclusive nyaralások egyik paradicsomába, Görögországban repülnek. A rendező repertoárja korábbi tapasztalatait (Az utolsó vakáció, Egy a sok közül) hasznosítva a vakációs coming of age film kliséit és a hétköznapi kisember lázadásainak görbe tükrét egyaránt felvillantja, összességében azonban nem éppen fantáziadús mozgóképes feldolgozása Anderssonék nyaralós kalandtörténetének. Főképp félreértésekkel, gyermeteg csínytevésekkel és fizikai humorral igyekszik elszórakoztatni, holott a sok, egyenrangú komikus karakterben bőven volna még humorforrás. A család és a többi mellékszereplő akár emlékeztethet is a magyar szeleburdiakra, élen a kissé rugalmatlan könyvelő apával, aki számára a vakáció fő küldetése, hogy többért egyen a svédasztalnál, mint amennyit kifizetett. A bogaras szereplők közül ugyan Sune az ideális azonosulási pont, a filmben az ő gyerek-szemszöge kevéssé érvényesül, és noha a szöszke kisfiútól nem feltétlenül várnánk, hogy nyaralásának fő konfliktusa szerelmi jellegű, a filmből mégis kevéssé derül ki, mitől népszerű a rá épülő könyvsorozat mintegy harminc éve Svédországban. Ez a Szeleburdi svéd család összességében pedig éppen olyan olcsó és unalmas, mint egy all inclusive hét a görög tengerparton.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/04 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12153