KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/november
• Jovánovics Miklós: Egyenlő szárú háromszög Örökség
• Zsugán István: Világsiker kontra kritikusok Beszélgetés Mászáros Mártával
• N. N.: Mészáros Márta filmjei külföldön
• Koltai Tamás: Gumipofa Haladék
• Ferge Zsuzsa: Iskolapélda-e az Iskolapélda?
• Zoltai Dénes: A „már nem” és a „még nem” között Don Juan
• Ciment Michel: Melodráma és realizmus Losey a Don Juanról
• N. N.: Joseph Losey filmjei
• Molnár Gál Péter: A brechti filmelbeszélő Joseph Losey portréjához
• Szabolcsi Miklós: Interlúdium Zenekari próba
FESZTIVÁL
• Brossard Jean-Pierre: Új természetesség Áramlatok és irányzatok a mai francia filmben
• Molnár Gál Péter: Kultúrhistóriai pikreszk Molière
LÁTTUK MÉG
• Barabás Judit: Revans
• Fekete Ibolya: Lavina
• Tardos János: A varázsló inasa
• Harmat György: Luxusbordély Párizsban
• Loránd Gábor: Istenem, emberek vagyunk!
• Zilahi Judit: Kaliforniai lakosztály
• Józsa György Gábor: A szökött fegyenc
• Szőllősy Judit: Modern Robinson és családja
• Loránd Gábor: Árnyak Dubrovnik felett

• Nemeskürty István: A fogatókönyvírás klasszikusa Bíró Lajos emlékezete
TELEVÍZÓ
• Berkes Erzsébet: Gróf – polgártárs A különc
• Koltai Tamás: A miniszteri autó kereke Doktor Senki
• Csala Károly: A válaszfal döntögetése Riva del Garda: Prix Italia
• Liszkay Tamás: Nemzetközi tévényelv: kulturális eszperantó? DEC '80: Jegyzetek egy televíziós tanácskozásról
• Gambetti Giacomo: A magántévék dzsungelében
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Loius Malle önmagáról
TELEVÍZÓ
• Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 1.
POSTA
• Veress József: Régi óra lassan jár
• Dominus Péter: A látomás látomása

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Tudom, mit tettél tavaly nyáron

Turcsányi Sándor

 

...és hamarosan a sötétség, ebben a moziban például rögtön a reklámok után, és így is marad, egészen a vége főcímig. Rengeteg éjszaka, vizeket horzsoló köd, zuhanyzóban gomolygó pára, és ha kell, a fény is a sötétség szolgálatába áll, éles reflektorok vakítanak. Mégsem csak ezért emlegettük az elhíresült ijesztgetős film címét. Az úgynevezett A- és B-film közötti különbség számos esetben csupán a költségvetés kérdése. A szokvány rémisztgetős filmeket, melyekben attól kell rettegni, mikor és honnan ugrik elő a rém – a sarki kocsmából, beláthatatlan útkereszteződés sötétebbik oldaláról zseblámpájával körkörös mozgásokat végezve, hipermodern űrhajó női vécéjéből vagy nyugtalan sikátor autógumi-lerakata mögül, míg a közeli főutcán síppal-dobbal, majorettek ünneplik július 4-ét, majd Farkas Mihály születésnapját –, csak a beléjük feccölt pénz sorolja a megfelelő kategóriába. E szerint az Alien egyenesen kulttfimmé, a Jurassic Park rekorddöntögető kasszasikerré, magyarán A-filmmé vált. A Véres kéz, a Gyors ragály a bozótban, A kolerás tégla a házban van érdemeik szerint, mert ismeretlen kezek osztottak benne akciós árú halált, B-movie-nak minősült. Vizsgált darabunkban ugyancsak ismeretlen arcok gyötrődnek az ugyancsak ismeretlen gyilkos karmai között. A forgatókönyvért sem fizethetett a stúdió csillagászati összeget. Mégis... A tök ismeretlen, ám jónevű rendező, Jim Gillespie katedrálist épített az excrementumból. A helyi érdekű szépségverseny kapcsán kifejlődő dráma az öreg halász ügyködésének köszönhetően mindvégig izgalomban tartja nézőjét. Összegezve mindezt, olyan B-mozit látunk, amelyet a legszigorúbb jegyszedők is beengednek az A-kategóriás filmszínházakba.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1998/02 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=3619