KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/november
• Jovánovics Miklós: Egyenlő szárú háromszög Örökség
• Zsugán István: Világsiker kontra kritikusok Beszélgetés Mászáros Mártával
• N. N.: Mészáros Márta filmjei külföldön
• Koltai Tamás: Gumipofa Haladék
• Ferge Zsuzsa: Iskolapélda-e az Iskolapélda?
• Zoltai Dénes: A „már nem” és a „még nem” között Don Juan
• Ciment Michel: Melodráma és realizmus Losey a Don Juanról
• N. N.: Joseph Losey filmjei
• Molnár Gál Péter: A brechti filmelbeszélő Joseph Losey portréjához
• Szabolcsi Miklós: Interlúdium Zenekari próba
FESZTIVÁL
• Brossard Jean-Pierre: Új természetesség Áramlatok és irányzatok a mai francia filmben
• Molnár Gál Péter: Kultúrhistóriai pikreszk Molière
LÁTTUK MÉG
• Barabás Judit: Revans
• Fekete Ibolya: Lavina
• Tardos János: A varázsló inasa
• Harmat György: Luxusbordély Párizsban
• Loránd Gábor: Istenem, emberek vagyunk!
• Zilahi Judit: Kaliforniai lakosztály
• Józsa György Gábor: A szökött fegyenc
• Szőllősy Judit: Modern Robinson és családja
• Loránd Gábor: Árnyak Dubrovnik felett

• Nemeskürty István: A fogatókönyvírás klasszikusa Bíró Lajos emlékezete
TELEVÍZÓ
• Berkes Erzsébet: Gróf – polgártárs A különc
• Koltai Tamás: A miniszteri autó kereke Doktor Senki
• Csala Károly: A válaszfal döntögetése Riva del Garda: Prix Italia
• Liszkay Tamás: Nemzetközi tévényelv: kulturális eszperantó? DEC '80: Jegyzetek egy televíziós tanácskozásról
• Gambetti Giacomo: A magántévék dzsungelében
KÖNYV
• Bikácsy Gergely: Loius Malle önmagáról
TELEVÍZÓ
• Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 1.
POSTA
• Veress József: Régi óra lassan jár
• Dominus Péter: A látomás látomása

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

K+ videóprogram; Új videóműfajok – Működési vázlat

Bódy Gábor

 

1. Az Új videoműfajok című program 1984 ősze óta áll előkészítésben, a Társulás Stúdióban.

2. Az 1985. június 1-jén kelt felterjesztés alapján a véglegesített tématervezetet a filmfőigazgató szóban jóváhagyta.

3. A körülmények alapos mérlegelését követően megállapítást nyert, hogy a munkát úgy lehet haladéktalanul elkezdeni, ha a Mafilm a produkciót saját vállalkozásába veszi.

4. Az Új videoműfajok egy modell-kísérlet, amely a videó művészeti, technológiai, gyártási és forgalmazási vonatkozásait egyidejűleg kell kidolgozza. Minthogy ezek nagyon kevés szálon nem térnek el a filmgyártás eddig kialakult gyakorlatától, ezért jogos, hogy a vállalkozást a Stúdió keretein kívül indítsuk el. A munka hatékonysága érdekében a program vezetőjét fel kell hatalmazni

a) koprodukciós tárgyalások folytatására, mind belföldi, mind külföldi partnerekkel,

b) forgalmazási szerződések kialakítására,

c) egyedi honorálási és jogdíjszerződési formák kialakítására.

Csak ezek birtokában várható, hogy a produktumok nem a „levegőbe” készülnek el, hanem legalábbis kezdeményezés értékű modelljévé válhatnak a Magyarországon merőben új műfaji lehetőségeknek.

A produkció gazdasági lebonyolítóját fel kell hatalmazni

a) számlázási joggal,

b) a rovatok szabad kialakításával,

c) a szolgáltatók szabad megválasztásával a Mafilmen kívül is,

d) Mafilmen kívüli munkatársak megbízásával.

Bár ezek a feltételek részben eltérőek lehetnek a Mafilm általános érdekeitől, olyan kis volumenű vállalkozásról van szó, amely az általános érdeknek nem lehet függvénye, és tanulságaival annak inkább hasznára válhat.

5. Az Új videoműfajok a videó művészi és közművelődési funkcióira keres érvényes példákat. Ilyeténképp nem ítélhető meg tisztán kommerciális szempontból. Ez nem jelenti azt, hogy ne törekedne a gazdaságosság és megtérülés optimumára, ellenkezőleg, éppen ezt keresi, ezért is szükséges a speciális szabályzók kialakítása. Kedvező esetben két éven belül elérheti a filmgyártástól elvárt 35 százalékos megtérülést, de lehetséges, hogy hosszabb ideig várni kell e műfaj „piacának” kialakítására; illetve, minthogy ez a „piac” részben nemzetközi, a produktumok azon történő érvényesítésére.

6. A Filmfőigazgatóság központi keretből két éven át évi két millió forint (átmenő-)keretet bocsát a vállalkozás rendelkezésére, mint alapítványt, vagy vissza nem térítendő hitelt. Egyúttal megállapodás születik a két év alatt létrehozott eladásokból, illetve koprodukciós szerződésekből származó bevétel visszatérítési arányáról, a jövőbeni produkciók számára. Két év után el lehet dönteni, hogy a vállalkozás a Mafilm keretein belül marad, vagy valamely más szervezeti forma előnyös e műfaji törekvések kibontakoztatására.

 

Programvezető: Bódy Gábor

Gazdasági bonyolító: Kóczányi Judit

 

 

Budapest, 1985. augusztus 30.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/02 17. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5899