|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziAz alsó szomszédForgács Nóra Kinga
Un etaj mai jos – román-francia, 2015. Rendezte:
Radu Muntean. Írta: Alexandru Baciu és Razvan Radulescu. Kép: Tudor Lucaciu.
Szereplők: Teodor Corban (Patrascu), Iulian Postelnicu (Dima), Oxana Moravec
(Olga), Tatiana Iekel (Doamna). Gyártó: Bleck Film / Cine Plus. Forgalmazó:
Cirko Film Kft. Feliratos. 93 perc.
Mind az irodalmi hagyományban,
mind a filmtörténetben hosszasan sorolható azoknak a munkáknak vagy műveknek a
leltára, melyek a bűn elkövetésével vagy a szemtanúvá, cinkostárssá válással
kapcsolatos feszültségeket dolgozzák fel, hol drámai, hol bűnügyi műfaji módon.
Dosztojevszkij Bűn és bűnhődése, Camus-től a Közöny, Tolsztojtól Az
ördög, Hollywood-ból az A kis szemtanú vagy más menekülős thrillerek
pontosan erről szólnak, a hős önmaga és szűkebb, deklarált nyilvánossága előtt
vállalt őszinteségéről és a veszélyhelyzetről: a megmutatkozás esemény,
amit ez a nyíltság okoz.
Éppen ebből a
szempontból válik rendkívül furcsává a román új hullám egy kései göndörkéjébe
illeszkedő Az alsó szomszéd. Bár az alapkonfliktus egy lépcsőházon és
párkapcsolaton belül lejátszott erőszak, aminek a következménye egy ember
halála, mégis az elhallgatás kultúrájával vagy panelviszonyaival ismerkedhetünk
össze. Az elhallgatás a legbeszédesebb a filmben, a kíméletesség jegyében
gyilkos indulatok konzerválódnak. A legtisztább hullámcsapás után derül fény az
első hivatalos álláspontra: hiába, hogy egy kisfiú érdeklődik a valóság iránt,
inkább elveszik tőle az informálódás lehetőségét, mint hogy megbeszélnék vele
az eseményeket. Hétköznapi akciók és párbeszédek kenik el annak a felelősségét,
amit a főszereplő férfi biztos, de voltaképp az összes házban lakó visel. Nehéz
megmondani, hogy Muntean mindent elhanyagoló filmje egyszerűen rossz, vagy épp
ezzel a gesztussal kívánja provokálni az embereket arra, hogy nézzenek körül.
Talán mégsem feleslegen hagyja magára a nézőjét Az alsó szomszéd,
mindenféle katarzis vagy drámai esemény nélkül: a nyakakat vagy a lábakat
nyújtogatni egy aktuális főváros aktuális problémáival szembenézve bátortalan
húzás, viszont annál szimpatikusabb gesztus.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 11 átlag: 5 |
|
|
|
|