|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziJesusÁrva Márton
Jesús – chilei, 2017. Rendezte és írta: Fernando Guzzoni. Kép: Barbara Alvarez. Szereplők: Nicolas Duran (Jesús), Alejandro Goic (Hector), Sebastian Alaya. Gyártó: Burning Blue / Don Quijote Films / JBA Productions / unafilm. Forgalmazó: magyarhangya. Feliratos. 85 perc. 2012-ben egy néhány huszonéves által
elkövetett homofób gyilkosság híre rázta meg Chilét, amely a Zamudio-ügyként
vonult be a köztudatba. Az eset egyértelművé tette, hogy szükség van a régóta
napirenden levő antidiszkriminációs törvény azonnali beiktatására és a helyzet
körültekintő elemzésére. A számvetésre vállalkozó munkák egyre szélesedő
közönséget szólítottak meg, így a tényfeltáró könyv, a helyi tévésorozat és a
színdarab után tavaly két játékfilm is készült, melyek már a nyugati
fesztiválok nyilvánossága előtt boncolgatják a korántsem helyhez kötött
problémát. Míg a színes neonfényekkel és stílusos zenékkel díszített You’ll Never Be Alone az áldozat
elszigeteltségét és elszomorító családi hátterét vizsgálja, a harsány K-pop
táncversennyel nyitó Jesús komor
tónusú képein az elkövetők sok szempontból hasonló körülményei tárulnak fel.
Mindkét film érzelmi és anyagi tekintetben is szűkre szabott hétköznapokba,
érzéketlen apák árnyékába és a kilátástalanság generációs élményébe helyezi
intim drámáját, de Fernando Guzzoni rendezése merészebben ábrázolja a tragédia
ígéretétől terhes közeget.
Noha a sorsfordító
éjszakáig vezető, intoxikált hetek kábulata a címszereplőre fókuszáló
közelképeken – odatámolygó társak, arcon csattanó pofonok és testre tapadó
ajkak ritmustalan egymásutánjában – sejlik fel, a rendező eltávolodik a
tényektől, és bűnbakkeresés helyett inkább a rendszerszintű tünetek
észlelésében érdekelt. Az olykor nehezen követhető jelenetek sodrásában néző és
szereplő előtt sem villantja fel a tisztánlátás vagy az ítéletalkotás
lehetőségét (mindezt a nyitányban elhagyott szemüveg motívumával is
hangsúlyozza), viszont sokatmondó rutinként utal az eltussolás, az árulás és a
fenyítés hidegvérű gyakorlatára (finom áthallást képezve Dog Flesh című filmjével, melyben szintén a remek Alejandro Goic
alakítja a Pinochet-diktatúra vétkeit cipelő apát). A Jesús gyomorba markoló diagnózisa így arra figyelmeztet, hogy a
történelem bűneiből és a jövőtlenség frusztrációjából táplálkozó erőszak aligha
elégszik meg egyetlen ártatlan áldozattal.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|