|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
MoziŐsemberBaski Sándor
Early
Man – brit, 2018. Rendezte: Nick Park. Írta: Mark Burton és James Higginson.
Kép: Dave Alex Riddett. Zene: Tom Howe és Harry Gregson-Williams. Gyártó:
Aardman Animations. Forgalmazó: Mozinet. Szinkronizált.
89 perc.
Miután
a stoptrükkös gyurmaanimációra felesküdött brit Aardman stúdió és a Dreamworks
útjai 2006-ban elváltak, az amerikaiak magukkal vitték a közösen fejlesztett
ősemberes filmtervet, és meg is valósították (Croodék, 2013). Az ötletet Nick Parkék sem tudták elengedni, és
elkészítették saját verziójukat, amelyet nehéz nem egyfajta szakmai
manifesztumként értelmezni. Az Ősember
egy elszigetelten élő, kicsi, de
összetartó törzs története, akik a bronzkor hajnalán is még kőkorszaki
eszközökkel próbálnak boldogulni. Életterüket, az erdőt az új rend bronzbányász
gépei foglalják el, és csak akkor van esélyük a túlélésre, ha elsajátítják a
hódítók kedvenc játékát (a futballt), és a saját pályájukon verik meg őket. A
szabályokat még csak most tanulják, de erőt merítenek abból a tényből, hogy a
játék ősi verzióját, amit az új civilizáció képviselői továbbfejlesztettek,
annak idején az ő törzsük találta ki. Győzelemre ezzel együtt is csak annyira
esélyük van, mint egy bristoli stop-motion stúdiónak a CGI-animáció hollywoodi
monstrumaival szemben.
A gyurmafigurák
elnagyoltsága a Csibefutamban vagy a Wallace & Gromit-történetekben sem
csorbította a filmek élvezeti értékét, sőt csak fokozta azt, ezúttal pedig még
a témához és a megidézett történelmi periódushoz is passzol a darabos stílus. A
sztori ugyanakkor már kevésbé szellemes – hiába lehet akár még egy
Brexit-allegóriát is belelátni –, a forgatókönyv a sorsdöntő meccsre
kihegyezett sportfilmek rég elkoptatott dramaturgiáját követi, a többnyire
szóviccekre támaszkodó verbális humor színvonala pedig elmarad a képi
gegekétől. Az Ősember emiatt jobban
hasonlít a konkurens Dreamworks vagy Pixar produkcióira, mint bármelyik korábbi
Aardman-film, de azért még így is maradt benne bőven a kézműves stop-motion
sajátos bájából.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|