|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
DVDGyilkolj vagy meghalszBenke Attila
Keep Watching – amerikai, 2017. Rendezte: Sean Carter. Szereplők: Bella Thorne, Chandler Riggs, Natalie Martinez. Forgalmazó: Sony. 89 perc. Manapság mindenütt
megfigyelhetnek minket a digitális technika eszközein keresztül. Ez a
tapasztalat szorongást kelt a XXI. század emberében, akinek félelmei sok
kortárs horrorban (Kocka-filmek, a Fűrész-sorozat, A gyilkos szoba, Death Tube-filmek)
válnak valóra borzalmas kínzások és gyilkosságok formájában. A tavaly
Halloweenre időzített Gyilkolj vagy
meghalsz is korunk technoparanoiájára alapoz, és a csapdahorrort próbálja
elegyíteni a home invasion-thrillerrel.
Az
elsőfilmes Sean Carter horrorjának főszereplői egy idillinek nem nevezhető
család tagjai. Jamie lázadó tinédzseréveit éli, szexuális kibontakozása miatt
retteg a terhességtől, és édesapja, Adam új barátnőjével, Oliviával sem jön ki.
A széthúzó családot azonban kényszerűen összekovácsolja a Terror nevű gyilkos,
aki az otthonukat megfigyelő Alkotó parancsára tör rá Jamie-ékre, és hacsak meg
nem ölik, a Terror fog végezni mindenkivel.
A Gyilkolj vagy meghalsz szolgaian
reprodukálja a tipikus slasherek fordulatait, és arcátlan módon lemásolja a Fűrész-filmek motívumait (a technika
révén mindenható antagonista, kegyetlen feladatok, egymás ellen fordított
áldozatok), ami miatt kiszámítható a cselekmény. Sean Carter művének
különlegességét önreflexiója adja, melyet amúgy már a Cannibal Holocaust elsütött kicsit más formában. Ugyanis az Alkotó
és csapata azzal foglalkozik, hogy rejtett kamerákkal szerelik fel a házakat,
majd a Terror segítségével beindítják az „élő filmet”, melyet olyan izgalmasan
vágnak össze online nézőik számára, hogy azok tényleg fikciónak hiszik az
egészet. Ezzel a film készítői kiválóan megragadják digitális korunk másik nagy
problémáját: annyi rémhírt, álhírt és fiktív borzalmat látunk ömlesztve az
internetes videómegosztókon, hogy könnyen közömbössé válhatunk embertársaink
szenvedéseit látva. Kár, hogy Carter és társai bátortalanok voltak, és a film
felütésének áldokumentarizmusát nem merték következetesen végig vinni. Így mi,
a Gyilkolj vagy meghalsz nézői nagyon
is tudatában vagyunk annak, hogy Sean Carter műve olcsó fikció, sablonos
slasher.
Extrák:
Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|
|
|