KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/február
• Csala Károly: Életfogytiglani házépítő Köszönöm, megvagyunk
• Kardos István: Hasonlatok nélkül A Köszönöm, megvagyunk forgatókönyvírójának jegyzetfüzetéből
• Bikácsy Gergely: Ízeveszett történetek Boldogtalan kalap
• Tancsik Mária: Elsőfilmesek, 1981
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (1.)
FILMZENE
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)
VITA
• Szále László: A filmek „könyvtárai” Vita a filmklubok és a társadalmi forgalmazás gondjairól

• Hegedűs Zoltán: A téboly kódrendszere Woyzeck
• Palugyai István: A Horizont látóhatára Tévé-mozi és rövidfilm-mozi
• Bikácsy Gergely: „A nulla alól újrakezdeni” Beszélgetés Jean-Luc Godard-ral
• Xantus Judit: „Gondoljunk inkább képekre” Beszélgetés Jean-Luc Godard-ral
• Csala Károly: Szerelmi történetek Új bolgár filmek
FESZTIVÁL
• Fehéri Tamás: Filmesek a barikádokon Lipcse
• Zilahi Judit: Futball és más játékok Osztrák filmnapok
• Zsugán István: Éjféli mozik Figuira da Foz
LÁTTUK MÉG
• Sólyom András: S.O.S. Concorde
• Hegedűs Tibor: A papa mozija
• Dániel Ferenc: A halál magnószalagon érkezik
• Csala Károly: Férj és feleség
• Boross László: Pugacsov
• A. Kovács Miklós: Talán jövőre
• Iván Gábor: Sem veled, sem nélküled
• Barabás Judit: Vágta
• Báron György: Robotokkal a Szaturnusz körül
• Bende Monika: Nemzeti vadászat

• Reményi József Tamás: Láttuk a Beatles-t Lennonék a filmvásznon
TELEVÍZÓ
• Nemes Nagy Ágnes: Sándor Mátyás kapitány
• Lukácsy Sándor: Korunk hőse pizsamában Hínár
• Veress József: „Úgy szép a magyar, ha részeg” Némafilm
• Eszéki Erzsébet: Téves feltevések a tévés kor gyermekéről
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: VIII. Henrik magánélete
• Karcsai Kulcsár István: A vád tanúja
• Karcsai Kulcsár István: A legyek ura
KÖNYV
• Hegedűs Tibor: Kismonográfia Grigorij Csuhrajról
• Eszéki Erzsébet: Mítosz helyett történelem a vásznon
• Schéry András: Gaál István: Emlékezet és lelkiismeret
POSTA
• Tamás Krisztina: Lancelot lovag Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

K+ videóprogram; Új videóműfajok – Működési vázlat

Bódy Gábor

 

1. Az Új videoműfajok című program 1984 ősze óta áll előkészítésben, a Társulás Stúdióban.

2. Az 1985. június 1-jén kelt felterjesztés alapján a véglegesített tématervezetet a filmfőigazgató szóban jóváhagyta.

3. A körülmények alapos mérlegelését követően megállapítást nyert, hogy a munkát úgy lehet haladéktalanul elkezdeni, ha a Mafilm a produkciót saját vállalkozásába veszi.

4. Az Új videoműfajok egy modell-kísérlet, amely a videó művészeti, technológiai, gyártási és forgalmazási vonatkozásait egyidejűleg kell kidolgozza. Minthogy ezek nagyon kevés szálon nem térnek el a filmgyártás eddig kialakult gyakorlatától, ezért jogos, hogy a vállalkozást a Stúdió keretein kívül indítsuk el. A munka hatékonysága érdekében a program vezetőjét fel kell hatalmazni

a) koprodukciós tárgyalások folytatására, mind belföldi, mind külföldi partnerekkel,

b) forgalmazási szerződések kialakítására,

c) egyedi honorálási és jogdíjszerződési formák kialakítására.

Csak ezek birtokában várható, hogy a produktumok nem a „levegőbe” készülnek el, hanem legalábbis kezdeményezés értékű modelljévé válhatnak a Magyarországon merőben új műfaji lehetőségeknek.

A produkció gazdasági lebonyolítóját fel kell hatalmazni

a) számlázási joggal,

b) a rovatok szabad kialakításával,

c) a szolgáltatók szabad megválasztásával a Mafilmen kívül is,

d) Mafilmen kívüli munkatársak megbízásával.

Bár ezek a feltételek részben eltérőek lehetnek a Mafilm általános érdekeitől, olyan kis volumenű vállalkozásról van szó, amely az általános érdeknek nem lehet függvénye, és tanulságaival annak inkább hasznára válhat.

5. Az Új videoműfajok a videó művészi és közművelődési funkcióira keres érvényes példákat. Ilyeténképp nem ítélhető meg tisztán kommerciális szempontból. Ez nem jelenti azt, hogy ne törekedne a gazdaságosság és megtérülés optimumára, ellenkezőleg, éppen ezt keresi, ezért is szükséges a speciális szabályzók kialakítása. Kedvező esetben két éven belül elérheti a filmgyártástól elvárt 35 százalékos megtérülést, de lehetséges, hogy hosszabb ideig várni kell e műfaj „piacának” kialakítására; illetve, minthogy ez a „piac” részben nemzetközi, a produktumok azon történő érvényesítésére.

6. A Filmfőigazgatóság központi keretből két éven át évi két millió forint (átmenő-)keretet bocsát a vállalkozás rendelkezésére, mint alapítványt, vagy vissza nem térítendő hitelt. Egyúttal megállapodás születik a két év alatt létrehozott eladásokból, illetve koprodukciós szerződésekből származó bevétel visszatérítési arányáról, a jövőbeni produkciók számára. Két év után el lehet dönteni, hogy a vállalkozás a Mafilm keretein belül marad, vagy valamely más szervezeti forma előnyös e műfaji törekvések kibontakoztatására.

 

Programvezető: Bódy Gábor

Gazdasági bonyolító: Kóczányi Judit

 

 

Budapest, 1985. augusztus 30.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1986/02 17. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5899