KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/március
• Zoltai Dénes: A bartóki ihletés Motívumok, témák, modell
• Gombár József: A magyar filmforgalmazás egy évtizede és távlatai
• Létay Vera: Nem minden remekmű elsőfilm Ballagás
• Lázár István: Éljen a budapesti Yard A svéd, akinek nyoma veszett
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (2.)

• Elbert János: Pókláb erdő lovasai A véres trón
• Takács Ferenc: Érosz és Sátán Canterbury mesék
• Tancsik Mária: Elsőfilmesek, 1981
• Boros István: A rózsaszínű Párduc esete
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (2.)
• Hámori András: Amerikai századforduló Londoni beszélgetés Miloš Formannal
LÁTTUK MÉG
• Ambrus Katalin: Tigriscsapáson
• Grawátsch Péter: Tévúton
• Kemény György: Münchhausen báró csodálatos kalandjai
• Kovács András Bálint: Ess, eső, ess!
• Schéry András: A macska rejtélyes halála
• Bende Monika: Rally
• Róna-Tas Ákos: Menedékhely
• Csala Károly: Minden rendben
• Loránd Gábor: Trófea
TELEVÍZÓ
• Fekete Sándor: A Szabadság tér Petőfije
• Veress József: Köszönöm, rosszul vagyunk Védtelen utazók
• Pánczél György: Színész-vallomások Tíz dráma –hatvan percben
• Simor András: Kordokumentum
• Nógrádi Gábor: Képmagnósok, figyelem!
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Az Ambersonok tündöklése
• Karcsai Kulcsár István: Van, aki forrón szereti
KÖNYV
• Nemeskürty István: Tóbiás Áron: Korda Sándor
• Gellért Gyöngyi: A film Fekete-Afrikában
POSTA
• Gummer Jenő: Januári szám Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Indie Amerika

Korszakalkotók – Kortárs amerikai filmrendezők

Sztárok és függetlenek

Orosdy Dániel

A kortárs rendezők életművét elemezni mindig nagy kihívás, e színvonalas tanulmánykötet is izgalmas vitákat generálhat.


A hazai filmgyártás a mozibarátok legnagyobb bánatára éppen kényszerszünetet tart, a magyar filmkönyvek rajongóinak azonban egyelőre nincs okuk pánikba esni. A filmes tárgyú könyvkiadás (beleértve az elemzés igényével íródott köteteket is) nem adta fel a küzdelmet, időről időre napvilágot lát egy-egy olyan kiadvány, amely méltán váltja ki bármely igazi mozista érdeklődését – adott esetben akár rajongását. Most a kortárs amerikai rendezők kerültek sorra, méghozzá egy minden ízében nívós, összességében és tanulmányonként is értékes válogatásban.

A direktorokat Spielbergtől Linklaterig tárgyaló kötetet természetesen lehetne kritizálni a szelekció szempontjai alapján, ez azonban bármilyen válogatásra igaz, ráadásul Pápai Zsolt bevezetője meggyőzően érvel a szerkesztői elképzelések mellett, kiemelve azt is, hogy minden ilyen összeállítás önhibáján kívül hiányos, ami jó okot ad a folytatásra. Túl sok érdemi kifogás tehát nem érheti a Korszakalkotókat, felkészült és tehetséges szerzők alapos és végiggondolt portréit tartalmazza, ám ahogy az a szövegben rendre előkerülő Ponyvaregényben is – igaz, az itt olvashatónál némileg profánabb formában – elhangzik, a meddő udvariaskodásnál több értelme van a konstruktív hozzáállásnak. Lássuk, mit lehet elmondani a könyvről azon kívül, hogy mindenki számára kötelező, akit érdekel a modern amerikai filmművészet.

Az első és legfontosabb állítás ebben a körben, hogy a Korszakalkotók (érdemeitől és hibáitól függetlenül) jó kiindulópontja lehet egy régóta érő vitának, mely a szerzői filmelméletet, pontosabban az e gyűjtőnév alatt tárgyalt legkülönfélébb elképzeléseket veszi górcső alá. Külön vizsgálatot érdemel ezzel kapcsolatban az a kérdés, hogy mennyiben tekinthető tudatos döntés eredményének mindaz, amit a vásznon látunk, azaz nem lenne-e indokolt egy ponton túl csak érdekes, akaratlan párhuzamokról beszélni konkrétan megfogalmazott metaforák helyett. Mintha a kötet egyes szerzői szerint a rendezők még levegőt se vennének anélkül, hogy abban ne fogalmaznák meg önmagukat és az életüket, miközben tudván tudjuk: egy film annál jóval több véletlennek és rendezőtől független döntésnek van kitéve, hogy minden eleme mögött szándékosságot sejtsünk. Érdemes felidézni Arany János idevágó híres mondását („Gondolta a fene!”). Adott esetben felmerülhet problémaként az is, meddig érdemes érvelni egy direktor szerzősége mellett. Így Ridley Scott auteur-i volta mellett nyilvánvalóan jóval több indok hozható fel, mint ellene, mégis erősnek tűnik állandó témájaként kiemelni a társadalmi mobilitást, főleg ha az elmélet védelmében említett művek jelentős részében a rendező egyértelműen hozott anyagból dolgozott, minimális mozgástérrel a narratívát illetően (például a Hannibal a befejezést kivéve túlnyomórészt hűen követi a Thomas Harris regényében leírtakat). Scott talán valóban tanúsít valamiféle vonzalmat a „korlátok áttörésének témája” iránt, de összességében ez inkább csak egy érdekes eszmecsere alapja lehet, semmint könnyen bizonyítható állítás, és végképp nem evidencia.

Érdemes lenne e kötet apropóján tisztázni a kortárs kritikusok viszonyát egyes fogalmakhoz (a könyv blockbuster definíciója jóval szigorúbb annál, ahogy a szülőhazájában a szakemberek használják, illetve más források meghatározzák ezt a kifejezést) és a „kommersz kontra művészet” vélt vagy valós ellentétpárjához. Utóbbihoz kapcsolódik a „megapic” némileg önkényesen használt és definiált fogalma is, amely mintha bizonyos fokig a „tiszta” szórakoztatással kapcsolatos ellenérzések kódolására szolgálna (alátámasztják ezt a megapic „örök mintájaként” említett Az elveszett frigyláda fosztogatóit minősítő megjegyzések is, például „tucatfilmként” való beazonosítása.)

Végül meg kell említeni, hogy az adatok és a formai következetesség ellenőrzésénél érdemes lett volna több szerzőt bevonni a munkába, mert például a filmcímeknél és neveknél előfordul pár baki, ahogy téves tényállításra is akad példa. Utóbbi a legtöbb esetben lényegtelen, máshol viszont a kifejtett elmélet megalapozását gyengítik (Tim Burton Batmanjében Jokernek nem sminktől, hanem savtól fehér az arca, így az erre épülő gondolatmenet is hibás ebben a formában.)

Függetlenül a fenti, többnyire „véleményes” kifogásoktól, a Korszakalkotók igazán figyelemreméltó munka. Olvasmányosan vezet be nem csak a tárgyalt rendezők életművébe, de a modern film egyik korszakába és vonulatába is, alaposan és tudományos igénnyel tárgyalva témáit. Külön erősíti az érdemeit, hogy a Prizma ezzel a kiadvánnyal még éppen csak elindult az úton, tehát joggal remélhetjük, hogy később még a jelenleginél is magasabb színvonalú munkák kerülnek ki a folyóirat műhelyéből.


 Prizma Könyvek, 2013.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2013/06 31-31. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12083