KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/április
• Létay Vera: A margón kívül vagy belül Cserepek
• Csala Károly: Tasszili tenyérnyom Beszélgetés Gaál Istvánnal
• Bikácsy Gergely: A légnadrág Ripacsok
FILMSZEMLE
• Ciment Michel: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Gambetti Giacomo: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Robinson David: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Rubanova Irina: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• N. N.: XIII. Magyar Játékfilmszemle – díjak és díjazottak

• Kardos Ferenc: Filmek, mozik, nézők – a filmrendező szemszögéből
• Gambetti Giacomo: Egy „kívülálló” rendező Giuseppe Ferrara portréjához
• Zsolt Róbert: Rallye, Formula I., Formula II. Autóversenyzők
• Galsai Pongrác: Jogi „love story” Kramer kontra Kramer
• Matos Lajos: Mozi az ördög tornyánál Harmadik típusú találkozások
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Trambulin a világsikerhez Nyugat-Berlin
WILDER
• Ciment Michel: „Ne untasd felebarátodat!” Beszélgetés Billy Wilderrel
• Wilder Billy: Billy Wilder zsebszótárából
• N. N.: Billy Wilder
FILMZENE
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)

• Molnár Gál Péter: A félévszázados siheder Jegyzetek James Deanről
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: Hófehér és Rózsapiros
• Béresi Csilla: A repülés megszállottjai
• Dániel Ferenc: Ellopták Jupiter fenekét
• Szalai Anna: Péntek nem ünnep
• Dániel Ferenc: Az emberevő medve
• Sneé Péter: A bestia
• Oravecz Imre: Szárnyalás
• Iván Gábor: Az égő Barcelona
• Sólyom András: Piedone Egyiptomban
• Róna-Tas Ákos: A fekete kutya
• Loránd Gábor: Skorpió
• Palugyai István: Jobb félni, mint ...
• Báron György: Egy holland Jáva szigetén
TELEVÍZÓ
• Kerényi Mária: Hol a színpad: kint-e vagy bent...? A kékszakállú herceg vára
• Veress József: Igazság és Hamisság Közjáték Vichyben; Viadal
• Mészáros Tamás: Ismeri ön Horvátékat? Csáth Géza drámája
• Koltai Ágnes: A képernyő nem türelmes Beszélgetés Érdi Sándorral, a Stúdió főszerkesztőjével

• A szerkesztőség : Filmkritika-pályázatunk eredménye
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Angyalok földje
• Karcsai Kulcsár István: A kétéltű ember
• Karcsai Kulcsár István: Ötcentes mozi
KÖNYV
• Schéry András: A „bénító szintézis” ellen
• Csala Károly: Filmévkönyv, 1979
• Karsai Lucia: Laura Betti önéletrajzi regényéről
POSTA
• Zalán Vince: Lajta Andor

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Menekülés a „Szabadság” moziból

Bálrendezők

Bikácsy Gergely

 

Marx Károly óriási arcképén megállíthatatlanul folynak a könnyek. Akik eddig az ő nevében s rá hivatkozva parancsoltak, most fejvesztve menekülnek, ő meg, immár a falról is leakasztva és sarokba támasztva csak sír és sír. Csodálkozó pionírok bámulják. A lengyel filmrendező, akinek Hidegleléséből e képsor vétetett, a nyolcvanas évek nagy felfedezettje volt. Az 1981-es hadiállapotot közvetlenül megelőző magas színvonalú gdański fesztiválon Filip Bajon, az Ária egy atlétáért rendezője, meg ő, Marczewski keltette a legnagyobb izgalmat. Sok év eltelt azóta. Európa a Zanussi utáni lengyel filmből igazán azóta is csak Kie¶lowskit ismerte meg és tartja számon. (Amikor Bajon és Marczewski fellépett, Kie¶lowski hazájában már fiatalon is tisztelt, makulátlan tekintély volt).

Feliks Falk, Agnieszka Holland, Kijowski, Zaorski (talán második filmjével), tele van ez a 79-től 81-ig tartó időszak nagy tehetségek derengő ragyogásával. A lengyel film új, nagy fejezete rajzolódott ki. Csak a Borowcyzk-Lenica páros 1958–59-es feltűnéséhez lehet például hasonlítani a rajzfilmes Ribczynskit, aki joggal pályázhatott Tango című remekművével egy hallhatatlan animációs örökranglista élére.

Rosszabb idők jöttek, nemcsak Wajda és Zanussi kényszerült külföldön dolgozni, de a fiatalabbak közül is többen emigráltak. Agnieszka Holland, Kijowski, Ribczynski... A törés szerencsére nem volt még csak hasonló sem a 69 utáni cseh film pusztulásához. A csalódások más utakon jártak. Bajon például első három remekmű-gyanús filmje után egyre inkább kommercializálódott. Ifjonti művész-titán indulását okosan elfeledte. (Költő, rendező, regényíró: „én nem művésznek, én mindennek jöttem”, mondhatta politika-fűtötté, de esztéták szította gdański ünneplése fényözönében). Aztán a Retrograd Télben inkább mégis a jól megcsinált, hagyományos, konzervatív filmnek lett viszonylag színvonalas mesterembere. Otthon maradt Marczewski és Szulkin is, az utóbbi az Obi-obával, Gólemmel, Világok harcával sajátos, rejtett parabolákba menekült, hadiállapotos, világvégés, Polonia-pusztulásos sci-fi példázatokba. „Nem lesz bárka!” – mondja az Obi-oba egyetlen józan figurája a megváltást váró reménykedőknek.

Marczewski művészete eredendően más. Adottságai, tehetségének eltérő volta miatt nem menekült a nálunk is jól ismert parabolisztikus filmhez. Évekig hallgatott hát. Nála a hangulat, a lírai feszültség volt a fontos. Kamasz- és gyerekkori félelmek, szülők, tanárok talmi befolyása, hazug felnőttek, életidegenség és menekülésvágy... ha mégis politikai parabolákra kicsit is alkalmasnak látszó témához nyúl, hangütése kevéssé publicisztikus, jelképes tantörténetein átzeng, átcsilingel a líra szebb és maradandóbb dallama.

A Hideglelésen egy élettől elzárt úttörőtábor, egy janicsárképző bomladozik-pusztul; kamaszodó hőse felnőttekből, szülőkből, utópiákból majdnem úgy ábrándul ki, mint Gothár gimnazistája a Megáll az időben – a két film között többféle érdekes hasonlóság is akadt. De Marczewski világa kevesebb nyers expresszivitással, több csendes lírával teli. A Hideglelés azoknak az éveknek Kie¶lowski és Bajon művei mellett a legígéretesebb filmje volt, s korántsem politikai aktualitása miatt.

Ha egy filmrendező egyértelműen s erősen csak a napi politika megvilágításában dolgozik mozgóképén, a jó publicisztikánál nem jut messzebbre. Egy másik gdański ünnepelt, Feliks Falk példázza ezt a lengyel utat. Nagyon fürge és nagyon vitriolos, a kor hitvány sikerembereinek terep-futását, s a terepet is ezzel erősen megvilágító filmjeivel tűnt ki. A Bálrendező – így a legismertebbnek a címe. Jelképes hőse konferanszié és hopmester, valójában egy politikai himpellér prototípusa, jelkép-karikatúrája. Ez a fajta ember- és korrajz (ha annak nevezhető) meglepően gyorsan avul, mai, csak nyolc-tíz évvel öregebb szemünkkel és tudásunkkal sematikus, zsurnáligazságokat kimondó szellemes mozgókép-publicisztika. Majdani kordokumentumnak remélhette a rendezője, vagy bemutatásakor tapsoló nézője, de hamar sárguló zsurnáljelentés csupán.

Marczewskit is fenyegeti ez a művészet-pusztító módszer. Új filmjének hazai premierjén érdekes volt megfigyelni most a lengyel filmnapok közönségének reagálását. A jónéhány lengyel néző harsogva nevetett mindenféle aktualitáson, félszavakon, a cenzúrára és a cenzúrahivatalra vonatkozó célzáson. Mivel nálunk a cenzúra egészen másként működött, cenzúrahivatal nem volt, és más félszavakból értett, aki értett, – a magyar nézők jeges csöndben fogadták e feledhető s művészileg is érdektelen betéteket. Az első félóra nem ígért többet, mint egy Feliks Falk-publicisztika. Aztán, szerencsére meglódult Marczewski fantáziája, s mint egy vonat, mely végre kerekeinek inkább alkalmas sínpályára áll, nézhetőbbé vált filmje is.

„Elhagyott vasúti mellékvágányok között sáros Trybuna Ludu példányokat csattogtat a szél” – ismertettem néhány éve a Hideglelés első, ötvenhat őszi képsorait (Filmvilág, 1986. 2. sz.) Menekülés a „Szabadság” moziból... Új filmjének már a címe is parabolát ígért. Ennek az elején is újság-papírt kerget a szél egy piszkosszürke és fáradt lengyel város egén. A film hőse egy munkájába belerokkanó cenzor. Beteg, fáradt, a végét járja. Akárcsak megbízóinak hatalma. Már csak a tehetetlenségi erő mozgatja őket, a társadalom egyre inkább elfelejt engedelmeskedni. Közben mindenki úgy tesz, mintha nem történne semmi. Cenzorok és cenzúráltak udvariasan, bár egyre kedvetlenebbül folytatják egymást feltételező játékaikat, áléletüket.

Ebben a jelenségben, mindannyian átéltük, volt valami fáradtan nevetséges, valami ásíttató humor. Amíg ez a humor fel nem erősödik, a Menekülés a „Szabadság” moziból unalmas és publicisztikusan szájbarágó tanmese-féleség. Szerencsére, mire megunnánk, a film kicsit megváltozik és gazdagodik.

Főként némi jótékony meseszerű játékossággal. Egy moziban a vásznon szereplő alakok fellázadnak, nem folytatják a filmet. Ücsörögnek, vitatkoznak, össze-vissza beszélnek. Még a cenzorra is rászólnak, hogy ne cigarettázzon. Woody Allen fantáziájában született már hasonló, igaz, a Kairó bíbor rózsájának ötletét ő is Buster Keatontól kölcsönözte. A megbolydult lengyel moziban is levetítik a Kairó bíbor rózsájának egyik jelenetét, sőt, tévedésből az amerikai hősszerelmes átsétál a lengyel színészek közé. Végül aztán cenzorunk is belép a vásznon élők közé. Már-már újjászületik, de az általa cenzúrázott filmek kivágatott alakjai visszakergetik. Most már sehol sem fogadják be. Otthon ül, pusztulására várva.

Végül is szép film kerekedik ebből a nehézkesen indult történetből. Akár Kie¶lowski erkölcsvizsgáló szigora és megértése is felrémlik a nézőben. De Marczewski nem tud igazi megrendülést okozni, új, eredeti gondolatai sincsenek, inkább csak rokonszenvesen botorkál a cenzor-világ utáni új lehetőségek filmvászna felé. Talán az a baj, hogy a cenzor nem igazán érdekes figura így, megingott és ügyevesztett nagybetűs cenzorként. Áldozatai, kárvallottjai sem azok. Ha belegondolunk, mindebben az volna az érdekes, hogy miért és hogyan telepedhetett belénk, szívünkbe, agyunkba a mi kis magáncenzorunk. S miért érzi vajon olyan jól ott magát, mért akar olyan nehezen távozni belőlünk? Kie¶lowskinak csekélyebb a humorérzéke, olykor ájtatosan és patetikusan szól, de a Véletlenben mintha ilyesmiről is gondolkodna.

Marczewski csendes, füstölgő derűvel szemléli szánalomra méltó hivatalnokát. Marx Károly már nem sír, nevetve búcsúzna hamis követőitől. Igaza van, ezt a döglött rókát, a cenzort alig lehet már gyűlölni. Nevessük ki. Marx nevetése kissé rekedt és tétova, tán még a miénk is. Sírni, úgy látszik, könnyebb, a sírásról készült Hideglelés jobb film volt. Akkor tudunk majd talán nevetni, ha belső, már-már velünk eggyé vált cenzorunktól is megszabadulunk, nemcsak a külsőtől. S akkor filmvászon és nézőtér közt leomlanak a falak, mi is fölsétálhatunk a vászonra, Kairó bíbor rózsája majd nekünk is nyílik...


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/08 22-23. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4176