KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/április
• Létay Vera: A margón kívül vagy belül Cserepek
• Csala Károly: Tasszili tenyérnyom Beszélgetés Gaál Istvánnal
• Bikácsy Gergely: A légnadrág Ripacsok
FILMSZEMLE
• Ciment Michel: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Gambetti Giacomo: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Robinson David: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• Rubanova Irina: 12 kérdés 48 válasz A Filmvilág külső tudósítói a Magyar Játékfilmszemléről
• N. N.: XIII. Magyar Játékfilmszemle – díjak és díjazottak

• Kardos Ferenc: Filmek, mozik, nézők – a filmrendező szemszögéből
• Gambetti Giacomo: Egy „kívülálló” rendező Giuseppe Ferrara portréjához
• Zsolt Róbert: Rallye, Formula I., Formula II. Autóversenyzők
• Galsai Pongrác: Jogi „love story” Kramer kontra Kramer
• Matos Lajos: Mozi az ördög tornyánál Harmadik típusú találkozások
FESZTIVÁL
• Zsugán István: Trambulin a világsikerhez Nyugat-Berlin
WILDER
• Ciment Michel: „Ne untasd felebarátodat!” Beszélgetés Billy Wilderrel
• Wilder Billy: Billy Wilder zsebszótárából
• N. N.: Billy Wilder
FILMZENE
• Lőrincz Andrea: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)
• Ránki Júlia: A mozizongorától az elektromos gitárig Beszélgetések a filmzenéről (3.)

• Molnár Gál Péter: A félévszázados siheder Jegyzetek James Deanről
LÁTTUK MÉG
• Harmat György: Hófehér és Rózsapiros
• Béresi Csilla: A repülés megszállottjai
• Dániel Ferenc: Ellopták Jupiter fenekét
• Szalai Anna: Péntek nem ünnep
• Dániel Ferenc: Az emberevő medve
• Sneé Péter: A bestia
• Oravecz Imre: Szárnyalás
• Iván Gábor: Az égő Barcelona
• Sólyom András: Piedone Egyiptomban
• Róna-Tas Ákos: A fekete kutya
• Loránd Gábor: Skorpió
• Palugyai István: Jobb félni, mint ...
• Báron György: Egy holland Jáva szigetén
TELEVÍZÓ
• Kerényi Mária: Hol a színpad: kint-e vagy bent...? A kékszakállú herceg vára
• Veress József: Igazság és Hamisság Közjáték Vichyben; Viadal
• Mészáros Tamás: Ismeri ön Horvátékat? Csáth Géza drámája
• Koltai Ágnes: A képernyő nem türelmes Beszélgetés Érdi Sándorral, a Stúdió főszerkesztőjével

• A szerkesztőség : Filmkritika-pályázatunk eredménye
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Angyalok földje
• Karcsai Kulcsár István: A kétéltű ember
• Karcsai Kulcsár István: Ötcentes mozi
KÖNYV
• Schéry András: A „bénító szintézis” ellen
• Csala Károly: Filmévkönyv, 1979
• Karsai Lucia: Laura Betti önéletrajzi regényéről
POSTA
• Zalán Vince: Lajta Andor

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

A Fehér Lótusz Klánja

Géczi Zoltán

Hong Wending san po bai lian jiao (Clan of the White Lotus) – hongkongi, 1980. Rendezte: Lieh Lo. Szereplők: Lieh Lo, Chia Hui Liu. Forgalmazó: Black Mirror Kft. 95 perc.

 

A Shaw Brothers – az 1960-as évek közepén beinduló, két évtizeden át kitartó ázsiai harcművészeti hullám profil-meghatározó produkciós cégeként – vagy negyedezer mozit szentelt a pusztakezes és fegyveres küzdelem témájának. Az 1980-ban bemutatott A Fehér Lótusz Klánja nem a trend aranykorában, hanem annak alkonyán született; letisztult összegzés, a húsz év során felhalmozódott szakmai tapasztalat büszke demonstrációja, a stúdió egyik legragyogóbb ékköve.

Lieh Lo közel negyvenéves pályafutása során kétszáznál is több moziban játszott, a direktori széket azonban kevésbé érezhette komfortosnak, mert rendezésre ritkán ragadtatta magát – ötödik munkájához azonban csodás álomcsapatot válogatott össze. A címszerep hálás feladatát magára vállalta, opponensének pedig Chia Hui Liut (alias Gordon Liu) kérte fel, aki a Shaolin 36 próbatétele és a Dirty Ho filmekkel vált az 1970-as évek kultikus alakjává. A femme fatale figuráját a nem kevésbé zseniális, ifjú kora ellenére is rutinos Kara Huira bízta, és Lung Wei Wang, illetve Ching-Ching Yeung szerződtetésével teljesítette ki a stábot.

A dramaturgia és a kivitelezés a Shaw Brothers hagyományait követi, a vérbosszú, a testvériség, a harcművész szellemi és képességbéli fejlődésének bemutatása adja ki a cselekmény vázát (amely egyébiránt az 1977-es Executioners of Shaolin történetének folytatása) amelyet hosszú snittekben rögzített, mai szemmel nézve is rendkívül látványos küzdelmek teljesítenek ki. A sablonos dramaturgia önmagában még édeskevés volna az üdvösséghez, a hangkeverés minősége pedig 2009-ben mosolyt csalhat a néző arcára (a Shaw Brothers-filmeket némán forgatták, a hangsávok stúdióban készültek), ellenben embereink nem két hét alatt kitréningezett, a mindentudó digitális technológia nehéztüzérsége által megtámogatott nyikhajok. A színészek filmcsinálás iránti szenvedélye példaértékű: csupán belegondolni is gyötrelmes, mennyi edzés, mennyi motiváció és mennyi próba kellhetett ahhoz, hogy létrejöhessen egy ilyen színvonalú produkció.

A Fehér Lótusz Klánja klasszikus kung-fu szupersztárok parádéja. Lieh Lo lefegyverzően laza és elegáns, dinamikus és villámgyors; Kara Huinál jobb csaj aligha akadt a martial arts szakmában; Chia Hui Liu pedig korántsem érdemtelenül kapott tagságit a zsáner megkérdőjelezhetetlen bajnokainak klubjába. A Fehér Lótusz Klánjából bőségesen merítő Kill Bill második részében nem véletlenül Chia Hui Liu játssza el Pai Meit, a fehér üstökű kung-fu mestert, a titkos ötpontos szívrepesztő technika tudóját.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/08 60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9849