KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/május
• Létay Vera: Kis pörköltek és nagy eszmék A mérkőzés
• Zalán Vince: Magyarra fordította... A pogány madonna
• Zsugán István: Egy vezeklés története Beszélgetés Gábor Pállal
• Kézdi-Kovács Zsolt: A valóság és az álom Vita a filmforgalmazásról
DOKUMENTUMFILM
• Sára Sándor: Pergőtűz A II. Magyar Hadsereg a Don-kanyarban (3.)

• Zalán Vince: Makk mozijában
• Szörény Rezső: A tornádó, melynek neve Makk Károly
• Jancsó Miklós: A jelenlét embere
• N. N.: Makk Károly filmjei
• Elbert János: Grúz ellenpontok Néhány interjú magánügyben
• Hegedűs Zoltán: Elindult a rue des Halles-ból Az élő René Clair
• Bajomi Lázár Endre: A patafizikus filmrendező Az élő René Clair
• N. N.: René Clair filmjei Az élő René Clair
• Nemeskürty István: Gorkij bűvöletében Mark Donszkoj (1901–1981)
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Szerzői filmek – egy sovány tehén esztendeje Sanremo
• Bikácsy Gergely: A mormon család és a kínai vasút Lille
LÁTTUK MÉG
• Dániel Ferenc: Az első nagy vonatrablás
• Koltai Ágnes: Hamburgi betegség
• Báron György: Óvakodj a törpétől!
• Iván Gábor: Bátorság, fussunk!
• Sólyom András: Nyári rét
• Fekete Ibolya: Sheila Levin meghalt, és New Yorkban él
• Kovács András Bálint: Éjjjel-nappal énekelek
• Ambrus Katalin: A félhold árnyékában
• Bikácsy Gergely: Építs házat, ültess fát!
• Koltai Ágnes: Hét januári nap
TELEVÍZÓ
• Vígh Károly: A Századunk új sorozatáról Végjáték a Duna mentén
• Loránd Gábor: Televízió és történelem Egy tanácskozás tanulságai
• Bognár Éva: Az értelem operája Weill–Brecht: A hét főbűn
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: A csend és a mű
POSTA
• Berezsnyei L. Ottó: Kubrick Olvasói levél – Szerkesztői válasz

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Elemi szerelem

Tüske Zsuzsanna

Une rencontre francia, 2015. Rendezte és írta: Lisa Azuelos. Kép: Alain Duplantier. Szereplők: Sophie Marceau (Elsa), François Cluzet (Pierre), Lisa Azuelos (Anne), Alexandre Astier (Eric). Gyártó: Pathé / Bethsabée Mucho / TF1. Forgalmazó: MTVA. Szinkronizált. 81 perc.

A végül két tannyelvűre sikeredett LOL hazai földön és álomgyári partokon is elkészített feldolgozása után, a kajla tini-szösszeneteket jegyző francia rendezőnő, Lisa Azuelos ezúttal nagykorú románcban éli ki olthatatlan játékos kedvét. Azuelos a Házibulik egykori királylányát, az azóta érett nagyasszonnyá nemesedett Sophie Marceau-t megtartja előző filmjéből, de az Elemi szerelemben – az anyaszerepen túl – egy ábrándos sors-társasjátékba helyezi. A negyven feletti Elsa népszerű regények kikapós írónőjeként és szépleányok anyjaként, míg a középkorú Pierre sikeres ügyvédként , mintaszerű férjként és apaként éli tökéletes életét – mígnem véletlen találkozásuk felbolygatja mindennapjaikat és komoly szerelmi dilemma elé állítja őket: mi a nagyobb tragédia, ha az első fellángolás hatására újra látják egymást, vagy ha tiszteletben tartva a házasság intézményét, soha többé nem találkoznak.

A LOL képsorain még csak az újkori kommunikációs csatornák (sms, chat-ablak) képi megjelenítése volt hangsúlyos – az Elemi szerelemben már a látványos filmnyelvi eszközök elsőre öncélúnak ható orgiája főszerepet kap, hogy aztán egy bravúros szerzői huszárvágással értelmet és koncepciót nyerjen, így aztán a megkapó szépségű kompozíciókat túlharsogó képi túlzások is izgalmas metaforákként üdvözülnek. A delikát formai és tartalmi rímek átfogalmazzák a döntéshelyzet tétjét: a kérdés az lesz, vajon manapság ki az igazi hős egy szerelmi történetben, aki elhagyja a családját az újért vagy aki a szerelemről mond le. Az elbeszélés praktikái a sors játékával, a mozi nyújtotta színpompás álom az új szerelem izgalmával kerül közös nevezőre, míg a csendes, láthatatlan filmnyelv a nyugodt szépségű megállapodottságról mesél finom varázslattal.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12115