KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/június
• Zalán Vince: A tények nem beszélnek önmagukért A Balázs Béla Stúdió 1980-as filmjeiről
• N. N.: A Balázs Béla Stúdió 1980-as filmográfiája
• Zsugán István: Mammon-tánc, magyar módra Fogadó az Örök Világossághoz
ESZMECSERE
• Faragó Vilmos: Boldogtalan film
ANIMÁCIÓ
• Sík Csaba: A légy szeme A Pannónia Stúdió rajzfilmjeiről
• Sváby Lajos: Donald Kacsa mosolya, Mona Lisa búja

• Pörös Géza: Az emberi kapcsolatok aszinkronitása Beszélgetés Kovács Andrással
• Gambetti Giacomo: „Párbaj a modern ridegséggel”
• Nemes Nagy Ágnes: Például a Baktérítő Sivatagi show
• Molnár Gál Péter: Koreo-mirákulum Mindhalálig zene
• Bikácsy Gergely: Minotaurusz gyermekei A fiú
• Koltai Ágnes: Az elnyűhetetlen kamaszkor A strand téli őre
• Bársony Éva: Kifosztott szeretők Csak a szerelem
• Csala Károly: Celluloid-kultúra Gondolatok egy kongresszus után
• Zilahi Judit: Az Oscar múltja és jelene
• Gregor Ulrich: A díjazottak évtizede
LÁTTUK MÉG
• Róna-Tas Ákos: Galileo Galilei
• Rózsa Zoltán: A királyi biztos szeretője
• Schéry András: Languszta reggelire
• Harmat György: Üzenet az űrből
• Sulykos Ilona: A végrehajtó
• Iván Gábor: A XX. század kalózai
• Szalai Anna Mária: Kamaszok
• Dániel Ferenc: Hét szeplő
• Loránd Gábor: Hét különleges megbízott
TELEVÍZÓ
• Bernáth László: Börtönrevű a képernyőn jegyzetek a Bűn című sorozatról
• Koltai Ágnes: Az emberek szeretnek várni valamire... Beszéljünk a sorozatokról
TÉVÉMOZI
• Molnár Gál Péter: Dalol a flotta
• Bikácsy Gergely: A besúgó
TELEVÍZÓ
• Zolczer János: Műholdról indul a harmadik műsor Televíziózás Pozsonyban
KÖNYV
• Kovács András Bálint: Jean-Luc Godard: Beveztés egy igazi filmtörténetbe
POSTA
• N. N.: Teta veleta

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szeleburdi svéd család nyaral

Kovács Kata

Sune i GreklandAll Inclusive – svéd, 2012. Rendezte: Hannes Holm. Írta: Anders Jacobsson, Sören Olsson. Kép: Mats Axby. Zene: Adam Norden. Szereplők: William Ringström (Sune), Morgan Alling (Rudolf), Anja Lundkvist (Karin), Hanna Elffors Elfström (Anna). Gyártó: Eyeworks Film. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Szinkronizált. 90 perc.

Csakúgy, mint Bálint Ágnes ifjúsági regényét, A szeleburdi családot, a nyolcvanas évek óta futó, több mint két tucat kötetet számláló svéd Sune-könyvsorozat bolondos famíliájának kalandjait is számos filmes feldolgozás örökíti meg. Ezek közül kettőt is jegyez Hannes Holm: a 2013-as családi moziban Anderssonék Olaszországba utaznak, a nálunk most forgalmazásba kerülő, 2012-es vígjátékban pedig az all inclusive nyaralások egyik paradicsomába, Görögországban repülnek. A rendező repertoárja korábbi tapasztalatait (Az utolsó vakáció, Egy a sok közül) hasznosítva a vakációs coming of age film kliséit és a hétköznapi kisember lázadásainak görbe tükrét egyaránt felvillantja, összességében azonban nem éppen fantáziadús mozgóképes feldolgozása Anderssonék nyaralós kalandtörténetének. Főképp félreértésekkel, gyermeteg csínytevésekkel és fizikai humorral igyekszik elszórakoztatni, holott a sok, egyenrangú komikus karakterben bőven volna még humorforrás. A család és a többi mellékszereplő akár emlékeztethet is a magyar szeleburdiakra, élen a kissé rugalmatlan könyvelő apával, aki számára a vakáció fő küldetése, hogy többért egyen a svédasztalnál, mint amennyit kifizetett. A bogaras szereplők közül ugyan Sune az ideális azonosulási pont, a filmben az ő gyerek-szemszöge kevéssé érvényesül, és noha a szöszke kisfiútól nem feltétlenül várnánk, hogy nyaralásának fő konfliktusa szerelmi jellegű, a filmből mégis kevéssé derül ki, mitől népszerű a rá épülő könyvsorozat mintegy harminc éve Svédországban. Ez a Szeleburdi svéd család összességében pedig éppen olyan olcsó és unalmas, mint egy all inclusive hét a görög tengerparton.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/04 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12153