KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/július
POSTA
• Tamás Krisztina: René Clair Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Nagy Istvánné: Rocco és fivérei Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Veém János: Pergőtűz
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Ha az értelem alszik Cannes
• N. N.: A 34. cannes-i filmfesztivál díjai Cannes

• Marx József: „Én csinálom a magamét, te mondod a magadét” Kritika és filmművészet
ESZMECSERE
• Almási Miklós: Mi a bajom a „közérzet-filmekkel”? Hozzászólás Faragó Vilmos Boldogtalan fil című cikkéhez

• Zsugán István: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
• Tarr Béla: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
VITA
• Boros István: A csendes háború Vita a filmforgalmazásról. Mozi-őrjárat Budapesten
• Nagy Sándor: A mozinak keressünk filmet! Vita a filmforgalmazásról

• Kerényi Grácia: Filmen és prózában A wilkói kisasszonyok
• Matos Lajos: Az orvosok dilemmája Kóma
• Simor András: A meghökkentek Kölykök; Ötvenöt testvér
WESTERN
• Jancsó Miklós: Vallomás a nagypapáról
• N. N.: John Ford hangosfilm-rendezései
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Krimik, mesék és a valóság Vilnius
• Xantus János: Bio-Asszony és az Agglegények Oberhausen

• Todero Frigyes: Az imádság már nem volt elég A chilei film Allende idején
LÁTTUK MÉG
• Kövesdi Rózsa: A játékszer
• Kovács András Bálint: Először férjnél
• Loránd Gábor: Hárman a világ végén
• Lajta Gábor: A túlélés ára
• Zoltán Katalin: Az anyakönyvvezető nem válik
• Márton László: A csend előtt
• Koltai Ágnes: Bolond évek
• Gáti Péter: Puska és bilincs
TELEVÍZÓ
• Jovánovics Miklós: Előbb informálni, aztán kommentálni Beszélgetés Hajdú Jánossal
• Loránd Ferenc: Gyermekműsorok – pedagógiai tükörben Kőszegi Szemle
KÖNYV
• Veress József: Filmtörténeti portyák
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Hölgy kaméliák nélkül
• Karcsai Kulcsár István: Kallódó emberek
• Karcsai Kulcsár István: Isten után az első

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Papírmozi

Bayer Antal

COMICS

Íratlan kódexük szerint a szuperhõsök nem tehetnek rosszat, hacsak nem állnak valamilyen külsõ befolyás hatása alatt. Ezt a kiskaput szinte elsõ megjelenésük óta ki is használják az írókÍ: a Marvel What if?-sorozatának vagy a DC képzeletbeli történeteinek visszatérõ motívuma a rossz útra térített jófiú. A világ két leghíresebb szuperhõsének második közös kalandja az új sorozatban ebbe a hagyományba illeszkedik, és egyben kiváló alkalmat teremt egy színes parádéra, amelyben a kiadó felvonultathatja közkedvelt és újra megismertetni kívánt hõseit és gonoszait egyaránt. Mi több, az idõutazás abszurd, de mindig hálás témája a régmúlt és a távoli jövõ szereplõit is bevonja az alternatív világok bemutatásába.

A kötet tehát a felszínen az abszolút hatalom által kegyetlen zsarnokká korrumpált Supermanrõl és Batmanrõl szól, ám Jeph Loebtõl megszokhattuk, hogy a felszín alatt is dolgozik. A dolgoknak van egy helyes rendje, ahogy lenniük kell, ismételik el újra meg újra hõseink. Az abszolút hatalmat valójában nem õk, hanem az amerikai szuperhõs-univerzumokban soha meg nem nevezetten, de állandóan jelen lévõ mindenható gyakorolja. Vagy legalábbis a kiadóvezetõi elõírásokból következnek a játékszabályok.

Superman és Batman 2: Abszolút hatalom. Színes, puhafedeles, 110 oldal. Kiadó: Képes Kiadó.

BD

A francia-belga képregény története valójában Tintinnel kezdõdött, bõ nyolcvan évvel ezelõtt, igazán ideje volt hát, hogy valaki vállalkozzon a teljes sorozat magyar nyelvû kiadására. Évente 3-4 album jelenik meg, eléggé esetleges sorrendben. Az eredetileg negyedikként megjelent közel-keleti kaland elsõ, fekete-fehér albumváltozata még 1934-bõl származik, ám amikor pár évvel késõbb Hergé szerzõdést kötött a Casterman kiadóval a történetek színes kiadására, nyilvánvalóvá vált, hogy ebben az esetben nem lesz elég egy egyszerû áttördelés és kiszínezés. Az átdolgozás rendesen elhúzódott, így az új változat csak 1955-ben látott napvilágot, és számos apró ellentmondás került bele a korábbi illetve késõbbi sztorikhoz képest: bekerültek illetve eltûntek szereplõk, rejtett anakronisztikus utalásokat helyeztek bele Hergé és munkatársai. Mindez nem zavarja meg az olvasót, pláne ennyi év után, és alig változtat magán a történeten. Ebbõl kifolyólag azonban van a kötetben valami sajátos idõn-kívüliség: harmincas évekbeli történetvezetés, ötvenes évekbeli grafikai megoldások, mindez a legmodernebb nyomdatechnikai kivitelezésben... A magyar sorozat legújabb része valójában a legrégebbi, és ez a felújítás dacára látszik is rajta, érdemes hát ennek megfelelõen olvasni.

Tintin 11: A fáraó szivarja. Színes, puhafedeles, 60 oldal. Kiadó: Egmont.

MANHWA

A 2006 óta egyre gyorsabban bûvölõ mangakínálat idén kissé váratlanul lelassult, jóval kevesebb újdonság jelent meg a tavasszal, mint a korábbi években. Az okok boncolására kevés lenne a hely e rovatban, inkább beszéljünk arról, ami változatlan lendülettel folytatódik. Némelyik hazai kiadó már egy ideje felismerte, hogy a közismerten kemény tárgyalópartner japánok árnyékában kibontakozott a koreai képregény, avagy a manhwa is, márpedig a koreaiak még tudnak örülni, ha más nyelven is meg akarják jelentetni könyveiket. A Vad Virágok Könyvmûhelynek szinte specialitásává vált a romantikus és humoros mûfaj kiapadhatatlan tárházának magyarországi kiadása, a fiatal lányok imádják ezeket a sorozatokat.

Koreai képregények a Vad Virágoktól: Borsmenta, A vízisten menyasszonya, Annyira király vagy!, A titokzatos menyasszony.

HAZAI

A basszusgitáros és énekes Johnny hirtelen ötlettõl áthatva megalakítja az Ócskavas zenekart. Tagjai: Eki, az idegbeteg dobos, aki koncert elõtt nem veszi be a gyógyszerét, Zátony, a mocskos szájú és korlátolt bõrfejû, akirõl 38 rész után sem derült ki, hogy milyen hangszeren játszik és a legújabb szerzemény, Imike, az emós szólógitáros, aki vonakodik beállni punknak. Sajnos, amíg be nem fut a banda, Johnny nem fog tudni elköltözni otthonról, és a kedves mama minden noszogatásra ellenére persze dolgozni sincs ideje. Szabadidejében sörrekordokat döntöget a csocsóasztal mellett és a gyanúsan leharcolt Klárikát fûzi. Németh András szórakoztató webcomicja többször trafál telibe, mint mellé, és van szellemes mondanivalója a hazai zenészvilágról és környezetérõl.

Rocksztár leszek, mama! Megjelenik a Rockélet programmagazinban és a rocksztarleszekmama.blog.hu honlapon.

Bayer Antal


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2011/08 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10724