KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/július
POSTA
• Tamás Krisztina: René Clair Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Nagy Istvánné: Rocco és fivérei Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Veém János: Pergőtűz
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Ha az értelem alszik Cannes
• N. N.: A 34. cannes-i filmfesztivál díjai Cannes

• Marx József: „Én csinálom a magamét, te mondod a magadét” Kritika és filmművészet
ESZMECSERE
• Almási Miklós: Mi a bajom a „közérzet-filmekkel”? Hozzászólás Faragó Vilmos Boldogtalan fil című cikkéhez

• Zsugán István: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
• Tarr Béla: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
VITA
• Boros István: A csendes háború Vita a filmforgalmazásról. Mozi-őrjárat Budapesten
• Nagy Sándor: A mozinak keressünk filmet! Vita a filmforgalmazásról

• Kerényi Grácia: Filmen és prózában A wilkói kisasszonyok
• Matos Lajos: Az orvosok dilemmája Kóma
• Simor András: A meghökkentek Kölykök; Ötvenöt testvér
WESTERN
• Jancsó Miklós: Vallomás a nagypapáról
• N. N.: John Ford hangosfilm-rendezései
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Krimik, mesék és a valóság Vilnius
• Xantus János: Bio-Asszony és az Agglegények Oberhausen

• Todero Frigyes: Az imádság már nem volt elég A chilei film Allende idején
LÁTTUK MÉG
• Kövesdi Rózsa: A játékszer
• Kovács András Bálint: Először férjnél
• Loránd Gábor: Hárman a világ végén
• Lajta Gábor: A túlélés ára
• Zoltán Katalin: Az anyakönyvvezető nem válik
• Márton László: A csend előtt
• Koltai Ágnes: Bolond évek
• Gáti Péter: Puska és bilincs
TELEVÍZÓ
• Jovánovics Miklós: Előbb informálni, aztán kommentálni Beszélgetés Hajdú Jánossal
• Loránd Ferenc: Gyermekműsorok – pedagógiai tükörben Kőszegi Szemle
KÖNYV
• Veress József: Filmtörténeti portyák
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Hölgy kaméliák nélkül
• Karcsai Kulcsár István: Kallódó emberek
• Karcsai Kulcsár István: Isten után az első

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Szövetség az ördöggel

Pápai Zsolt

Shake Hands with the Devil – kanadai, 2007. Rendezte: Roger Spottiswoode. Szereplők: Roy Dupuis, Owen Sejake, James Gallanders. Forgalmazó: Cinetel. 108 perc.

1994 tavaszán, mindössze száz nap alatt közel egymillió embert gyilkoltak le Ruandában az évszázados hátterű törzsi–nemzetiségi csatározásokban, a hutuk és a tuszik közti konfliktusban. Az ezredvég egyik legnagyobb botrányához – csakúgy, mint a szintén ekkoriban zajló horvátországi és boszniai vendettákhoz – az odadelegált ENSZ-erők csupán asszisztáltak, bár képesek lettek volna elejét venni a vérengzésnek. A békemisszió vezetője, a kanadai Roméo Dallaire tábornok – aki az események forrpontján magával Boutros-Ghali ENSZ főtitkárral is szembeszállt a veszélyeztetett tuszik védelmében – hazatérve megírta emlékiratait, melynek alapján előbb dokumentumfilm (Shake Hands with the Devil: The Journey of Roméo Dallaire), majd pedig játékfilm készült. A Sam Peckinpah vágójaként indult, majd rendezőként a legkülönbözőbb rendű és rangú filmeket jegyző Roger Spottiswoode igyekezett hű maradni a Dallaire könyvében leírtakhoz, és kizárólag az egykori események helyszínein forgatott. A Szövetség az ördöggel ellentmondásos film lett: az első pillanatától bevonzza a nézőt és végig feszült marad, ráadásul számos hatásos, delejező-dermesztő (leginkább Roland Joffé Gyilkos mezők című filmjét idéző) képsor is akad benne, viszont éppen azokat a kérdéseket maszatolja el, amelyek a népirtás magyarázatául szolgálhatnának. Spottiswoode az Egyesült Államok és Franciaország felelősségét alig néhány mondatban érinti csupán, jóllehet ennek a két hatalomnak döntő szerepe volt abban, hogy az ENSZ-katonák végül is nem kaptak felhatalmazást az erő alkalmazására a helyi mészárosokkal szemben. A film végeredményben inkább egy jól felépített és számos elemében hatásos akciódráma, semmint oknyomozó tanulmány.

Extrák: képgaléria és előzetes.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2012/01 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10928