KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/július
POSTA
• Tamás Krisztina: René Clair Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Nagy Istvánné: Rocco és fivérei Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Veém János: Pergőtűz
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Ha az értelem alszik Cannes
• N. N.: A 34. cannes-i filmfesztivál díjai Cannes

• Marx József: „Én csinálom a magamét, te mondod a magadét” Kritika és filmművészet
ESZMECSERE
• Almási Miklós: Mi a bajom a „közérzet-filmekkel”? Hozzászólás Faragó Vilmos Boldogtalan fil című cikkéhez

• Zsugán István: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
• Tarr Béla: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
VITA
• Boros István: A csendes háború Vita a filmforgalmazásról. Mozi-őrjárat Budapesten
• Nagy Sándor: A mozinak keressünk filmet! Vita a filmforgalmazásról

• Kerényi Grácia: Filmen és prózában A wilkói kisasszonyok
• Matos Lajos: Az orvosok dilemmája Kóma
• Simor András: A meghökkentek Kölykök; Ötvenöt testvér
WESTERN
• Jancsó Miklós: Vallomás a nagypapáról
• N. N.: John Ford hangosfilm-rendezései
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Krimik, mesék és a valóság Vilnius
• Xantus János: Bio-Asszony és az Agglegények Oberhausen

• Todero Frigyes: Az imádság már nem volt elég A chilei film Allende idején
LÁTTUK MÉG
• Kövesdi Rózsa: A játékszer
• Kovács András Bálint: Először férjnél
• Loránd Gábor: Hárman a világ végén
• Lajta Gábor: A túlélés ára
• Zoltán Katalin: Az anyakönyvvezető nem válik
• Márton László: A csend előtt
• Koltai Ágnes: Bolond évek
• Gáti Péter: Puska és bilincs
TELEVÍZÓ
• Jovánovics Miklós: Előbb informálni, aztán kommentálni Beszélgetés Hajdú Jánossal
• Loránd Ferenc: Gyermekműsorok – pedagógiai tükörben Kőszegi Szemle
KÖNYV
• Veress József: Filmtörténeti portyák
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Hölgy kaméliák nélkül
• Karcsai Kulcsár István: Kallódó emberek
• Karcsai Kulcsár István: Isten után az első

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Elemi szerelem

Tüske Zsuzsanna

Une rencontre francia, 2015. Rendezte és írta: Lisa Azuelos. Kép: Alain Duplantier. Szereplők: Sophie Marceau (Elsa), François Cluzet (Pierre), Lisa Azuelos (Anne), Alexandre Astier (Eric). Gyártó: Pathé / Bethsabée Mucho / TF1. Forgalmazó: MTVA. Szinkronizált. 81 perc.

A végül két tannyelvűre sikeredett LOL hazai földön és álomgyári partokon is elkészített feldolgozása után, a kajla tini-szösszeneteket jegyző francia rendezőnő, Lisa Azuelos ezúttal nagykorú románcban éli ki olthatatlan játékos kedvét. Azuelos a Házibulik egykori királylányát, az azóta érett nagyasszonnyá nemesedett Sophie Marceau-t megtartja előző filmjéből, de az Elemi szerelemben – az anyaszerepen túl – egy ábrándos sors-társasjátékba helyezi. A negyven feletti Elsa népszerű regények kikapós írónőjeként és szépleányok anyjaként, míg a középkorú Pierre sikeres ügyvédként , mintaszerű férjként és apaként éli tökéletes életét – mígnem véletlen találkozásuk felbolygatja mindennapjaikat és komoly szerelmi dilemma elé állítja őket: mi a nagyobb tragédia, ha az első fellángolás hatására újra látják egymást, vagy ha tiszteletben tartva a házasság intézményét, soha többé nem találkoznak.

A LOL képsorain még csak az újkori kommunikációs csatornák (sms, chat-ablak) képi megjelenítése volt hangsúlyos – az Elemi szerelemben már a látványos filmnyelvi eszközök elsőre öncélúnak ható orgiája főszerepet kap, hogy aztán egy bravúros szerzői huszárvágással értelmet és koncepciót nyerjen, így aztán a megkapó szépségű kompozíciókat túlharsogó képi túlzások is izgalmas metaforákként üdvözülnek. A delikát formai és tartalmi rímek átfogalmazzák a döntéshelyzet tétjét: a kérdés az lesz, vajon manapság ki az igazi hős egy szerelmi történetben, aki elhagyja a családját az újért vagy aki a szerelemről mond le. Az elbeszélés praktikái a sors játékával, a mozi nyújtotta színpompás álom az új szerelem izgalmával kerül közös nevezőre, míg a csendes, láthatatlan filmnyelv a nyugodt szépségű megállapodottságról mesél finom varázslattal.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/03 56-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12115