KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/július
POSTA
• Tamás Krisztina: René Clair Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Nagy Istvánné: Rocco és fivérei Olvasói levél – Szerkesztői válasz
• Veém János: Pergőtűz
FESZTIVÁL
• Létay Vera: Ha az értelem alszik Cannes
• N. N.: A 34. cannes-i filmfesztivál díjai Cannes

• Marx József: „Én csinálom a magamét, te mondod a magadét” Kritika és filmművészet
ESZMECSERE
• Almási Miklós: Mi a bajom a „közérzet-filmekkel”? Hozzászólás Faragó Vilmos Boldogtalan fil című cikkéhez

• Zsugán István: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
• Tarr Béla: Műfaja: film Beszélgetés Tarr Bélával
VITA
• Boros István: A csendes háború Vita a filmforgalmazásról. Mozi-őrjárat Budapesten
• Nagy Sándor: A mozinak keressünk filmet! Vita a filmforgalmazásról

• Kerényi Grácia: Filmen és prózában A wilkói kisasszonyok
• Matos Lajos: Az orvosok dilemmája Kóma
• Simor András: A meghökkentek Kölykök; Ötvenöt testvér
WESTERN
• Jancsó Miklós: Vallomás a nagypapáról
• N. N.: John Ford hangosfilm-rendezései
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Krimik, mesék és a valóság Vilnius
• Xantus János: Bio-Asszony és az Agglegények Oberhausen

• Todero Frigyes: Az imádság már nem volt elég A chilei film Allende idején
LÁTTUK MÉG
• Kövesdi Rózsa: A játékszer
• Kovács András Bálint: Először férjnél
• Loránd Gábor: Hárman a világ végén
• Lajta Gábor: A túlélés ára
• Zoltán Katalin: Az anyakönyvvezető nem válik
• Márton László: A csend előtt
• Koltai Ágnes: Bolond évek
• Gáti Péter: Puska és bilincs
TELEVÍZÓ
• Jovánovics Miklós: Előbb informálni, aztán kommentálni Beszélgetés Hajdú Jánossal
• Loránd Ferenc: Gyermekműsorok – pedagógiai tükörben Kőszegi Szemle
KÖNYV
• Veress József: Filmtörténeti portyák
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Hölgy kaméliák nélkül
• Karcsai Kulcsár István: Kallódó emberek
• Karcsai Kulcsár István: Isten után az első

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Szeleburdi svéd család nyaral

Kovács Kata

Sune i GreklandAll Inclusive – svéd, 2012. Rendezte: Hannes Holm. Írta: Anders Jacobsson, Sören Olsson. Kép: Mats Axby. Zene: Adam Norden. Szereplők: William Ringström (Sune), Morgan Alling (Rudolf), Anja Lundkvist (Karin), Hanna Elffors Elfström (Anna). Gyártó: Eyeworks Film. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Szinkronizált. 90 perc.

Csakúgy, mint Bálint Ágnes ifjúsági regényét, A szeleburdi családot, a nyolcvanas évek óta futó, több mint két tucat kötetet számláló svéd Sune-könyvsorozat bolondos famíliájának kalandjait is számos filmes feldolgozás örökíti meg. Ezek közül kettőt is jegyez Hannes Holm: a 2013-as családi moziban Anderssonék Olaszországba utaznak, a nálunk most forgalmazásba kerülő, 2012-es vígjátékban pedig az all inclusive nyaralások egyik paradicsomába, Görögországban repülnek. A rendező repertoárja korábbi tapasztalatait (Az utolsó vakáció, Egy a sok közül) hasznosítva a vakációs coming of age film kliséit és a hétköznapi kisember lázadásainak görbe tükrét egyaránt felvillantja, összességében azonban nem éppen fantáziadús mozgóképes feldolgozása Anderssonék nyaralós kalandtörténetének. Főképp félreértésekkel, gyermeteg csínytevésekkel és fizikai humorral igyekszik elszórakoztatni, holott a sok, egyenrangú komikus karakterben bőven volna még humorforrás. A család és a többi mellékszereplő akár emlékeztethet is a magyar szeleburdiakra, élen a kissé rugalmatlan könyvelő apával, aki számára a vakáció fő küldetése, hogy többért egyen a svédasztalnál, mint amennyit kifizetett. A bogaras szereplők közül ugyan Sune az ideális azonosulási pont, a filmben az ő gyerek-szemszöge kevéssé érvényesül, és noha a szöszke kisfiútól nem feltétlenül várnánk, hogy nyaralásának fő konfliktusa szerelmi jellegű, a filmből mégis kevéssé derül ki, mitől népszerű a rá épülő könyvsorozat mintegy harminc éve Svédországban. Ez a Szeleburdi svéd család összességében pedig éppen olyan olcsó és unalmas, mint egy all inclusive hét a görög tengerparton.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2015/04 57-57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=12153