KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1981/október
JEGYZET
• Koltai Ágnes: Amatőrfilmes világtalálkozó Siófokon

• Létay Vera: Csak kézfogás Mephisto
• Zalán Vince: Szemben a történelemmel Ideiglenes paradicsom
• Ágh Attila: Mit ér a néptanító, ha magyar? Sára Sándor dokumentumfilmjéről
• Koltai Ágnes: Rubljov és gőzgép Világot teremtők
• Kulcsár Mária: Kabala és Facsiga Forgatási napló
• Báron György: „Holnapja nincs ez éjnek...” Éjszaka külsőben
• Takács Ferenc: Filmklisé és realizmus Kék gallér
ISMERETLEN ISMERŐSÖK
• Gazdag Gyula: Ki hallgat ma vonósnégyeseket? Otar Joszeliani
• N. N.: Otar Joszeliani filmjei

• Molnár Gál Péter: Az emberarcú vámpír Drakula és Nosferatu
VITA
• Császár Ferenc: Filmreformra van szükség! Vita a filmforgalmazásról

• Bársony Éva: 30 éves a magyar szinkron
FESZTIVÁL
• Csala Károly: Történelem az arénában Pula
LÁTTUK MÉG
• Lajta Gábor: Ratataplan
• Ardai Zoltán: Lidérces álmok
• Barna Márta: Fészek a szélben
• Harmat György: P. S., a avagy a könnyelműség határai
• Deli Bálint Attila: Rendőrök háborúja
• Loránd Gábor: Őrült napok
• Ardai Zoltán: ...és megint dühbe jövünk
• Képes Júlia: Zűrzavar a fellegekben
• Gáti Péter: A kölcsönkért gyufa
• Koltai Ágnes: Zsaru vagy csirkefogó?
TELEVÍZÓ
• Lukácsy Sándor: Mikrotársadalom vagy történelem? Zokogó majom
• Csala Károly: Televízió, novellaosztály
• Domonkos László: Empátia, telefonnal
KÖNYV
• Csantavéri Júlia: Az értelmezhetőség határai
TÉVÉMOZI
• Karcsai Kulcsár István: Neveletlenek
• Karcsai Kulcsár István: A folyó vonala

             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Az áruló

Kovács Marcell

The Hit – brit, 1984, Rendezte: Stephen Frears. Szereplők: John Hurt, Terence Stamp, Tim Roth. Forgalmazó: RTL Filmklub. 94 perc.

 

Stephen Frears e korai remeke a vádalkuval szabadult gengszterről és a nyakára küldött két bérgyilkosról a nyolcvanas évek brit mozijának egyik kevésbé ismert, de nagyhatású darabja. Minden ízében ínyencfalat, különös elegye a nagyvárosi gengszterfilmnek és a spirituális road movie-nak, a zord Londonban indul, de napfényes spanyol lankákon játszódik, és rafináltan vegyíti a Foglalkozása: riporter kánikulai egzisztencializmusát a groteszk angol humorral. A főcímet Eric Clapton bluesrockja kíséri, majd végig Paco de Lucía zengzetes flamencója szól, miközben az autóba összezárt gengszterek között zajló életveszélyes hatalmi játszma és a túszul ejtett spanyol csinibaba által generált szexuális feszültség lassan mindenkinek az idegeire megy.

Frears filmje első osztályú thriller, a hiányzó láncszem a hetvenes évek jelentős brit gengszterfilmjei (Előadás; Öld meg Cartert!; Hosszú nagypéntek) és a műfaj reneszánszának sikerei (Veszettek; A ravasz, az agy…; Gengszterek gengsztere) között. És van egy szép szimbolikus jelentése: három főszereplője révén felsejlik benne a brit film múltja (Stamp), jelene (Hurt) és jövője (Roth) is.

Az áruló a maga idejében nem volt kiugró siker, Frears csak egy évvel később, Az én szép kis mosodámmal lett hirtelen világszerte ismert rendező. Jeremy Thomas producer joggal érezhette, hogy az anyag ennél többet érdemel, amikor az eredeti ötletből Jonathan Glazer rendezővel elkészítette az elmúlt évek talán legjobb brit gengszterfilmjét, a Szexi Dögöt, Az áruló méltó utódját.

Extrák: Audiókommentár; képgaléria; szöveges információk.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2009/10 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=9905